Analytikere: Konsolidering ikke slut

Det danske avismarked er stadig er for tætpakket med titler, selvom Urban lukker, mener tre markedsanalytikere.

Selvom gratisavisen Urban nu lukker og slukker som dagblad og selvom et par andre aviser forsvandt sidste år - bl.a. i Vestsjælland, hvor Kalundborg Folkeblad og Holbæk Amts Venstreblad blev lagt sammen til en avis, og på Bornholm, hvor Lokalavisen Bornholm forsvandt, så vil vi se flere lukninger og sammenlægninger i konsolideringens navn.

Det er i hvert fald entydigt holdningen hos tre markedsanalytikere på medieområdet.

"Jeg tror, vi vil se kraftig konsolidering af markedet, for konkurrencen er benhård, og der er et kolosalt stort udbud på det danske marked, og titlerne slider i det," siger Henrik Schultz fra Argi Securities.

”Det er specielt for Danmark, at der er et meget stort lokalavissegment i kraft af de regionale medier og gratis ugeaviser, og den høje konkurrenceintensitet gør, at indtjeningen er meget lavere. Samtidig hører Danmark også til de lande, hvor der er blevet introduceret flest gratisaviser, og det har ikke gjort markedet bedre,” siger Henrik Schultz, der ikke har noget bud på, om det bliver selskaber eller titler, der lukker, men lige som Metroxpress adm. direktør Søren Riis har været inde på, tror han, at det er de lokale markeder, der står for skud.

Regionalaviser står svært
Hos PWC ser partner John G. Sørensen også yderligere konsolidering som uundgåeligt. Både på grund af "overkapacitet" - og på grund af den generelle strukturelle forandring af markedet. 

"Det går kun en vej for avisernes traditionelle forretningsmodel, hvor man har været sikret en god fast indtægt på et stabilt oplag, og det er nedad," siger John G. Sørensen.

"Jeg tror, at regionalaviserne vil få et problem. De helt store medier skal nok klare sig og nicheaviserne, der har et loyalt publikum, insklusiv de nærlokale medier. De store kan finde andre indtægtsveje bl.a. på nettet og de små har en niche i at dække nærområdet, men det, der ligger imellem, får det svært," siger John G. Sørensen.

Skåret til
Konsolideringen har spøgt og er blevet spottet i spåkuglen i flere år - så mange, at det kan undre, at der ikke er forsvundet flere titler. Til gengæld - og måske derfor - er avisforretningerne blevet skåret kraftigt til. På det gratis dagbladsmarked er man næsten tilbage til start - med Metroxpress A/S alene på markedet, dog med to aviser frem for en, moderavisen Metroxpress og søsteravisen 24timer.

Senest har udsigten til et fortsat dovent printannoncemarked i denne uge fået Berlingske Media til at rykke ud med en ny spareplan - og Politikens Lokalaviser har senest skåret 57 stillinger. Spørgsmålet er om et er nok at skære forretningerne til, eller om der også er behov for at skære antallet af titler mere til.

"Jeg synes, der stadig er et meget stort udbud på et meget presset marked," siger Migge Hoffmann, der er senior manager for medier og underholdning i den globale konsulentvirksomhed Accenture.

Hun peger samtidig på, at markedsændringerne gør det ekstra svært for mediehusene, fordi de er pisket til at holde balancen på et todelt spor, hvor de på den ene side skal fastholde og pleje de kerneprodukter, der stadig står for hovedindtægten og på den anden side skal investere i digitaliseringen af forretningsmodellen.

- LR

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også