Egmonts norske opkøb hindrer ikke bud på TV 2 Danmark

Kommer TV 2 Danmark til salg, er Egmont klar som byder, siger adm. direktør Steffen Kragh trods udskrivningen til opkøbet af hele norsk TV 2 til ca. to mia. kr.
MediaWatch

Selvom Egmont netop har udskrevet en check på 2,1 mia. norske kroner for at købe de resterende 50 pct. af norsk TV 2, er kassen ikke lukket for et opkøb af TV 2 Danmark, hvis det skulle komme på tale, lyder det fra Egmonts adm. direktør Steffen Kragh.

“Det er ikke aktuelt nu med dansk TV 2, men skulle det blive aktuelt, er vi at finde blandt byderne. Vi har den økonomiske styrke, for selv efter et opkøb på 2,1 mia norske kr. er Egmonts gældsætning i den lave ende. Den nettorentebærende gæld i forhold til driftsresultatet er under faktor 1. Det er den fordi, vi har haft pæn indtjening i de senere år og tjent op til en stor pengetank,” siger Steffen Kragh.

Henrik Schultz, analytiker i Argo Securities, giver ellers udtryk for, at TV 2 Norge-opkøbet undrer ham set i forhold til, hvis Egmont skal have “tørt krudt” til at købe danske TV 2. Lige nu er et salg af TV 2 Danmark dog skudt langt ud i horisonten med TV 2’s indstævning af dele af EU-Kommissionens afgørelse fra foråret samt den nuværende regerings modstand mod et salg.

Tæt nordisk tv-samarbejde
TV 2 Danmark er ligesom de andre nordiske landes public service tv-stationer brikker i et spil, som flere analytikere ikke er i tvivl om vil resultere i en nordisk tv-gigant. Bonnier kontrollerer TV4 i Sverige og MTV3 i Finland og skulle være interesseret i at købe sig ind i TV 2 Norge. Steffen Kragh afviser ikke, at det giver god mening med tæt samarbejde.

“Der har været spekulationer om en nordisk tv-struktur i mindst tre år. Det er der, fordi dansk TV 2, norske TV 2, svenske TV4 og finske MTV3 har ens profiler og arbejder sammen på indholdssiden, med rettighedskøb og med teknik. Vi kommenterer ikke på alle mulige spekulationer om det, men vi ser selvfølgelig på, hvordan vi kan skabe det bedste tv i Norge, så vi ser også på, om vi kan bidrage til det via et øget samarbejde med de andre kanaler,” siger Steffen Kragh.

Digitale synergier kan komme på tale
Derudover åbner eneejerskabet af TV 2 Norge også for synergimuligheder i Norge.

“Vi har lagt vægt på, at vi vil drive TV 2 videre med den public service-aftale, vi har med den norske stat, hvor vi har fokus på nyheder, aktualitet, sport og underholdning. Det bliver det samme som i dag og vil fortsat fungere som et uafhængigt mediehus. Så er det klart, at hvis vi digitalt har nogle fordele i Norge af samarbejde mellem vores virksomheder, så kan det blive aktuelt,” siger Steffen Kragh.

Tv udgør nu over 20 pct. af Egmont-forretningen
Han understreger dog, at styrkelsen af Egmonts satsning på tv længe har været på dagsordenen med fokus på TV 2 Norge.

“Rent strategisk har vi meldt nogle mål ud, om at vi vil fordoble tv, og det skal udgøre en større del af forretningen. For ti år siden udgjorde den cirka 3-4 pct., nu udgør den over 20 pct. af forretningen. Når vi gerne vil købe TV 2 Norge er det på grund af TV 2’s kvaliteter. Det er et mediehus med syv tv-kanaler og en markedsandel på op mod 30 pct. med indhold af høj kvalitet og en public service-lignende virksomhed. Den har vi været med til at opbygge fra starten, og det er en god virksomhed, vi gerne ville eje fuldt ud,” siger Steffen Kragh, som ikke desto mindre kun har godt at sige om den tidligere medejer A-pressen:

“Vi har haft et fantastisk samarbejde med A-pressen, og vi har været helt enige om strategi, mål og prioriteringer. Så vi kommer ikke til at kunne gøre ting vi ikke kunne gøre før. Vi var enige om, at vi ville udvikle TV 2 dynamisk med flere nye platforme, flere tv-kanaler og en stor onlinetilstedeværelse, som samtidig var stærk på rettighedssiden. Den linje kommer vi til at fortsætte.”

Medie: Norge er Egmonts største marked
Ifølge Kampanje.com henter Egmont over halvdelen af sin omsætning, seks mia. kr., i Norge ud af en samlet 2010-omsætning på cirka 10,5 mia. kr., derfor var opkøbet i Norge også et led i at styrke sig på det noget mere kriseresistente norske marked.

“Det vil jeg ikke kommentere på, men vi har en stor omsætning i Norge. Vi er Norges største blad- og bogvirksomhed og den største kommercielle tv-virksomhed. Derudover har vi også en række filmaktiviteter, så vi har en stor medievirksomhed i Norge,” siger Steffen Kragh.

Kragh: Politisk modstand mod salg bløder op
Den norske erhvervsminister mener, at man med TV 2-salget til en rent dansk virksomhed har “solgt ud af arvesølvet” - hvad siger I til det?

“Der har været bekymring omkring selve salget, men vi har kun mødt stor velvilje over, at det er os der har købt TV 2, også fra medarbejderne. Den norske kulturminister samt næringsministeren Trond Giske, der ellers var meget kritisk, har også sagt nu, at de er vældig glade for, at Egmont købte, fordi vi har en langsigtet strategi,” siger Steffen Kragh.

Aftalen inkluderer blandt andet, at der ikke bliver rokket ved, at TV 2’s hovedkvarter skal ligge i Bergen.

“Til gengæld er der, i positiv forstand, sat rammer for, hvad TV 2 kan opnå i betaling fra distributørerne, fordi vi har påtaget os en public service-aftale med den norske stat, hvor vi lever op til en række kriterier,” tilføjer Steffen Kragh.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også