Politikens annoncesalg vil være lavere i 2012

I de tre første kvartaler af næste år, kommer Politikens annonceomsætning under niveauet for i år, siger annoncedirektør Henrik Børjesson.
MediaWatch

Politikens annoncedirektør Henrik Børjesson kan ikke genkende, at annonceomsætningen for Politiken skulle falde omkring tre pct. næste år, som fire bureaugrupper forudser for dagbladsmarkedet som  helhed.

Men fald er der, og det er ikke nogen nyhed, tilføjer han.

“Det er ikke noget, der først sker fra nytårsaften, det er allerede sket og startede efter sommerferien,” siger han.

Folketingsvalget hev dog annonceomsætningen op igen, men siden er den faldet igen.

“De foreløbige indikationer for 2012 tyder på, at det vil gå bedre for os end de minus tre pct. De første tre kvartaler bliver dårligere end i år, men 4. kvartal bliver ikke dårligere, for 4. kvartal i år har allerede udvist fald. Vi hører, at det ikke kun er et dagbladsfænomen men noget generelt for mediebranchen,” siger Henrik Børjesson.

Forklaringen er åbenlyst den ustabilitet, der præger de fleste vestlige markeder, mener han.

“De internationale konjunkturer er med til at påvirke den finansielle sektor, og mange medier er afhængige af annoncer derfra. Vi har for eksempel manglet mange annoncer fra banker, kreditinstitutter og pensionsselskaber. Nationalt er forbruget lavt, og detail handlet har det hårdt, boligmarkedet er frosset ned, og bilmarkedet har det heller ikke godt, så konjunkturerne går imod en stigning i annonceomsætningen,” siger Henrik Børjesson.

Derfor kommer Politiken heller ikke til at høste stort på sin læserfremgang, der fra januar til november i år var på 2,4 pct.

“Politiken kan ikke solo bede en annoncør om at placere annoncer for vores skyld. Det handler om større kampagner og budgetter, som der er droslet ned på, men jeg tror, at vores læser- og oplagsvækst stiller os godt i konkurrencen, og at vi er dem, der klarer sig bedst annoncemæssigt, men totalmarkedet er bare blevet mindre,” siger Henrik Børjesson.

Siden 2007 er der skåret omkring 1,3 mia. kr. af dagbladenes samlede annonceomsætning, og de penge er væk for altid, mener Henrik Børjesson, med henvisning til, at blandt andet rubrikmarkedet er rykket over på andre platforme.

“Annonceomsætningen kommer ikke derop igen, men mindre kan også godt gøre det. Vi er jo stadig en god forretning.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også