Netmedier: Tocifret vækst i 2012

Lokationsbestemt og målrettet annoncering samt mobil markedsføring har den strategiske opmærksomhed hos Dba.dk og Lokalavisen.dk.

Den samlede prognose for annonceomsætningen på nettet næste år lyder på otte procent - men både danskeejede Lokalavisen.dk og internationalt ejede Ebay Danmark, der bl.a. driver Dba.dk, tøver ikke med at sætte forventnings-barren højere.

"Vi forventer en vækst på omkring 25 pct. på onlineaktiviteterne, hvilket svarer til samme udvikling, som vi har set fra 2010 mod 2011. Udviklingen er drevet af flere parametre. Dels sætter de enkelte annoncører flere penge af til internetannoncering i deres samlede budget. Dels kommer der mange nye annoncører til - både blandt de større og blandt de mindre og mellemstore annoncører," siger onlinesalgschef Charlotte Pour fra Politikens Lokalaviser A/S, der driver Lokalavisen.dk.

Locationsbestemt og målrettet
Hos Lokalavisen.dk er opmærksomheden rettet mod nye platforme som mobilen og den lokationsbestemte annoncering, der begynder at røre på sig, hvor annoncører ikke bare kan ramme brugere alt efter hvilken informationer, deres adfærd på nettet afslører, men også efter, hvor brugerne - eller rettere deres smartphone - befinder sig.

"Selve begrebet locationsbaseret tjenester hænger stærkt sammen med vores aviser og det tætte forhold til interessenter i lokalsamfundet. Det er oplagt, at vi positionerer os her," siger Charlotte Pour, der samtidig nævner en større efterspørgsel fra de større annoncører på targetting, som Ebay og Den Blå Avis i dag tilbyder sammen med Ekstra Bladet i annoncenetværket  PBT Network.

Ebay: Tocifret vækst
Hos Ebay Danmark fremhæver Christian Læsø, Director Media Sales, også PBT Network, som et af de produkter, der giver tro på en høj vækst i det kommende år.

"En vækst på otte procent for det samlede marked svarer godt til de data og informationer, vi har om markedet generelt, men vi forventer at vokse mere. Jeg vil ikke give konkrete tal, men vi forventer en tocifret vækstrate," siger Christian Læsø, der især mærker øget efterspørgsel i forhold til branding kampagner.

"De store annoncører bruger mere og mere online til branding også. Det er en udvikling, der er blevet arbejdet på længe, men som vi for alvor har mærket i år. Annoncørerne har fået øjnene op for, at brand awareness er andet end klik, og det har mediabureauerne også været gode til at fokusere på. I forhold til den efterspørgsel har vi et rigtig godt produktmix," siger Christian Læsø bl.a. med henvisning til PBT-netværket, som i det nye år også bliver tunet yderligere med re-targeting teknologi fra den nye samarbejdspartner Criteo.

Mobilnøden skal knækkes
Ebay har ifølge Christian Læsø netop investeret kraftigt i udviklingen af nye annonceformater til mobilmarkedsføring.

"Vi mangler at knække nøden i forhold til at få annoncesalget med, når det gælder den stigende trafik fra mobil. De klassiske annonceformater dur ikke rigtig, men det et et område, vi lige har investeret mange midler i, og jeg tror, vi knækker nøden næste år," siger Christian Læsø.

Den lokationsbestemte annoncering har også Ebays opmærksomhed - Den Blå Avis har netop lanceret mobilapplikationen Mydealnow.dk, hvor brugerne får tilbud ind på mobilen fra butikker lige i nærheden - uanset hvor brugeren befinder sig. Et tilbud, der i sagens natur især retter sig mod lokale annoncører.

Google og Facebook
Når det gælder de lokale annoncekroner er Google og Facebook også blevet stærkere konkurrenter, mener Lokalavisen.dk.

"Google og Facebook har med deres indsats mod det lokale vist sig som en ny konkurrent, som særligt har kunne mærkes i forhold til vores mindre annoncører. Omvendt er begge med til at åbne kundernes øjne for online som markedsføringskanal, hvor vi selv har gode kort at spille," siger Charlotte Pour, der tilføjer, at netbutikker også er et område, Lokalavisen.dk har strategisk fokus på.

"Vi tror, der er størst potentiale ved at kombinere vores traditionelle produktpalette med e-handel. E-handel skal markedsføres, og vi ser gode muligheder i at kunne tilbyde et digitalt udstillingsvindue for flere danske handelsvirksomheder."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også