MediaWatch

2012: Online runder fire mia.

Væksten fortsætter i online kategorien næste år - men med knap så høj en vækstrate som i år, siger prognose.

Selvom de usikre tider præger forventningerne til annonceomsætningen næste år, står online-kategorien til at fortsætte sin stabile vækst. Det viser en forecast, som MediaWatch har bedt fire store bureaugrupper komme med for 2012.

Prognosen siger, at væksten i online i år lander på knap 11 procent eller en samlet omsætning på 3,856 mia. kr. Næste år vil væksten løje en anelse af - de fire bureauer vurderer i snit, at online vil vokse med otte procent og dermed runde en omsætning på fire milliarder.

Trods gældskrise i EU og den nødstedte forbrugertillid er online kategorien altså ikke synderligt mærket af den seneste krisebølge - i modsætning til finanskrisenåret 2009, der bød på sand lavvækst for online på fire pct.

Search og targetting i vækst
De annoncetyper, der vil drive væksten næste år, er fortsat search, men også den målrettede bannerannoncering, vurderer Aegis Media.

"Vi forventer, at search fortsat vil stige. Ikke med samme vækstrater som vi har har set tidligere, men mere end gennemsnittet, fordi det er så direkte mål- og dokumenterbart, og fordi der stadig er potentiale blandt nogle annoncørgrupper," siger Mikael Ostenfeld, der er TV Director hos Aegis-ejede Carat og er ankermand på prognosen fra bureaugruppen.

Ud over search forventer Aegis altså, at den meget målrettede annoncering i form af targetting og re-targetting vil vokse over gennemsnittet på bekostning af den mindre målrettede bannerannoncering.

Bannerbørser vil vokse markant
Samme tendens ser Digital Director Paw Saxgren fra Mindshare - og her vil bannerbørser som Google Display Network og Yahoos RMX samt nyligt lancerede Microsoft Ad Exchange m.fl. spille en hovedrolle.

"Min vurdering er, at særligt anvendelsen af indkøb på ad exchanges via Real Time Bidding vil vokse markant i 2012. Denne udvikling vil yderligere understrege trenden væk fra at købe sites og mod at købe audience," siger Paw Saxgren, der også forudser pres på annoncepriser i kraft af RTB-børsernes vækst.

"Netop fordi de nye platforme giver mulighed for at byde på brugere frem for sites, så vil væksten på RTB-platforme presse priserne på blandt andet behavioral targeting og re-targeting, da annoncørerne via ad exchanges kan købe de samme brugere, men til en femtedel af, hvad disse kontakter normalt udbydes til," siger Paw Sagren.

Mobil og webtv i vejret
De højeste vækstrater næste år vil mobil markedsføring og webtv imidlertid stå for - godt hjulpet på vej af, at begge kategorier kommer fra et meget lavt niveau.

"Vi estimerer, at der kommer en vækst på mobile marketing på 30-40 pct. Det er højere end i år, men det er stadig fra et ekstremt lavt niveau," siger Mikael Ostenfeld fra Carat, der selv har udvidet medarbejderstaben med en mand dedikeret til mobilområdet i 2011 - i det mobile gennembruds navn.

På webtv forventer Aegis Media en vækst på 20-30 pct.

- LR

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs