Mediernes betting-strategier afsløres til januar

Efter nytår bliver det klart, hvilke medier der selv træder ind på spilmarkedet, og om medier overhovedet kan tiltrække både nye annonce- og spilleindtægter, mener aktør.
Per Fanefjord Laursen

I fredags blev 39 nye danske spillelicenser tildelt til medier og andre selskaber.

Selv om det er lidt uklart, hvor offensivt medieselskaberne kaster sig ind i kampen, og hvordan de griber det an, tør Country Manager Peter Weinreich, BetFair, godt byde ind med et par forudsigelser.

“I løbet af januar vil vi se, hvilke konsekvenser der er af den nye spillelov, både hvilke medier der selv træder ind på markedet, men også i hvor stor udstrækning, at media spend er vokset,” siger Peter Weinreich, der selv har kombineret medie- og spillebranche erfaring.

Det næste knap halve år bliver der tale om et annonceboom i medieverden, mener han.

“Spiludbyderne vil gå ud og forsøge at positionere sig på markedet. Jeg er ikke i tvivl om, at vi allerede i juleferien vil se Danske Spil annoncere kraftigt på alle platforme, da de lancerer Poker og Casino pr. 1. januar og vil skabe opmærksomhed inden da,“ siger han.

Partnerskaber afsløres til januar
Dernæst skal flere medier finde sig til rette i rollen spiludbydere. I starten af januar måned bliver det synligt, hvilke medier der har indgået partnerskaber med spiludbydere.

“Mit bud er, at Ekstra Bladet og Bonnier kommer med egne brands, mens eksempelvis Berlingske Media og TV 2 Sport har indgået samarbejde med en eksisterende spiludbyder. Det samarbejde kan være skruet sammen på flere forskellige måder, og vi vil næppe se det markedsført før efter 1. januar.”

EB rammes også
Mediernes rolle på spilmarkedet, og hvordan den påvirker muligheden for at tiltrække både spille- og annonceindtægter, er et af de interessante spørgsmål.

I går lød vurderingen fra Ekstra Bladet, at når avisen ikke har søgt sportsbetting, men kun kasino, vil man ikke sætte noget til på annonceomsætning fra bettingselskaberne.

Peter Weinrich tror, ligesom marketingdirektør Thomas Rydberg, Ekstra Bladet, at andre medier vil træde ind på markedet, men han er uenig i forudsigelsen om, at Ekstra Bladet ikke mister annoncekroner.

“Alle betting-annoncører har også et Casino produkt, og derfor bliver EB også konkurrere med betting-firmaerne, som helt naturligt vil overveje deres annoncekroner hos dem. Hvis alt andet er lige, vil EB naturligvis blive fravalgt, når de har et konkurrerende produkt,” siger Peter Weinreich.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også