24syvs programflow kræver et eftersyn

Radio24syv har fået mange lyttere, endda med en yngre profil end P1s, men de er dybt illoyale, og det kan 24syv selv løse, lyder eksperternes analyse.
Per Fanefjord Laursen

Den nye newstalk-radio Radio24syv blev i sidste uge (47) afprøvet af knap ½ mio. lyttere, mens radios share af al radiolytning (12+) var beskedne 2 procent. Det afslører de første Galluptal for radioen, der har sendt siden 1. november.

Det er ikke rimeligt at overtolke en radiostations greb om lytterne efter blot fire uger, understreger journalist og konsulent Jesper Grunwald - tidligere DR-radiochef.  Men på MediaWatchs opfordring udpeger han alligevel den gode og den dårlige historie for 24syv.

God opbakning med yngre profil
“Den gode er faktisk to gode historier for den nye taleradio. Radioen når ud til en lille halv million af samtlige danskere - mod P1’s 700.000. Det er ikke så ringe for et helt nyt kanal-koncept. Og de to kanaler er endnu tættere på hinanden, hvis man kigger på de 12-50 årige. Så de lyttere, 24syv har fået, er yngre en P1’s,”  siger han.

Den dårlige nyhed er derimod den lave share.

“Markedsandelen er blot 1,8 procent i den samlede lyttergruppe. Totalt uændret, selv om 24syv i uge 47 tiltrak 20 procent flere lyttere på en uge. P1-sharen er mere end tre gange så høj (6,6 pct.) Så spørgsmålet til radioen er stadig relevant: Er målet en indholdsformateret radio, hvor man lytter til et lille hjørne af kanalen – og så forlader den igen. – eller har kanalen en ambition om at være flowradio?”

Deler målgruppen med P1
Radio 24syvs dækning på knap en ½ mio. ugentlige lyttere er en flot start, siger DR.

"Men mange lyttere til 24syv udelukker ikke, at målgruppe holder fast i P1, og de første tal viser da også, at 50 procent af 24syvs lyttere i samme uge også var faste P1 lyttere," siger Dennis Christensen, DR Medieforskning.

Korte visit
Producent/vært Lasse Jensen, 'Mennesker og Medier', er på linje med Jesper Grunwald.

“24syvs hovedproblem i forhold til P1: Mange kommer ind ad døren, men de bliver ikke så længe, bl.a. - måske-  fordi der er så enormt stor forskel på de enkelte programmer, som henvender sig til meget forskellige målgrupper...der er god grund til glæde i People-huset, men endnu ikke grund til vild begejstring - med mindre, selvfølgelig, at forventningerne var meget lave,” skriver han på Facebook.

Lyttertal i uge 47 (share)
1. P4   43,8 pct.
2. DR P3  18,4
3. DR P1  6,6
4. NOVA fm  4,6
5. Pop FM  3,0
6. DR P2 Klassisk  3,0
7. Radio 100  2,5
8. The Voice  2,0
9. Radio24syv  1,8
10. DR P7 Mix  1,3
11. Radio Soft  1,2
12. DR P5  1,2
13. Radio Klassisk  0,6
14. DR Mama  0,2
15. DR Nyheder  0,1

Kilde: Gallup

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også