DDF og FDIM skal lede storfusion

DDF leverer direktør og FDIM vicedirektør til den foreløbige model for medieorganisationen Danske Medier.

Det tegner til at blive en organisation med betydelig dagblads-vægt, der ser dagens lys næste år med navnet Danske Medier.

Den nye sammenslutning vil være et resultat af den planlagte storfusion mellem seks danske medieorganisationer - Danske Mediers Dagblade (DDF), Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU), Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), Danske Specialmedier (DS) samt foreningerne Radioerne og Ugeaviserne.

Ifølge MediaWatch oplysninger kommer dagbladshusene til at sidde med mest indflydelse i organisationen. Omkring halvdelen af stemmerne i foreningen vil gå til dagbladene og derudover står den nuværende direktør i DDF, Ebbe Dal, til at sætte sig i direktørstolen med FDIM's direktør Morten Helveg Petersen som nummer to.

I et foreløbigt setup er Ebbe Dal adm. direktør og FDIM-direktør Morten Helveg Petersen vice adm. direktør. Går fusionen igennem bliver det op til bestyrelsen i Danske Medier at afgøre, om de to også skal køre ledelsesmæssigt parløb fremover. Der er dog ikke meget, der taler imod, at det bliver sådan. Det var DDF, der tog initiativ til fusionen i sommer og ifølge MediaWatch oplysninger, er det ikke en ide, der er poppet op for nyligt, men et skridt, DDF-direktør Ebbe Dal længe har ønsket sig. Fra DDF sendte fusionsføleren ud i sommer, til medieorganisationerne offentliggjorde planerne i en pressemeddelelse for få uger siden, er der uden tvivl blevet forhandlet, lagt til og trukket fra bag linjerne for at sikre bred opbakning på forhånd.

Mest på spil
Blandt dem, der umiddelbart har mest på spil ved fusionen er magasinerne og de rendyrkede kommercielle internetmedier. De to mediegrupper har det til fælles, at de ikke er statsstøttede via mediestøtten, og at de begge ser mediestøtten som et kommercielt og symbolsk benspænd, når dagbladene på den ene side kan pudse de publicistiske fjer og få mediestøtte og på den anden side konkurrere med ugeblade og netmedier på mindre publicistiske stofområder som f.eks. gossip og livsstil.

For de tre store magasinhuse i DMU, Aller Media, Bonnier og Egmont, gælder det også, at de står til at få mindre at skulle have sagt i Danske Medier, selvom de repræsenterer nogle af absolut de største forretninger. Ifølge MediaWatch oplysninger betaler DMU-medlemmerne et relativt lille medlemskontingent til DMU i dag - og da halvdelen af de kommende stemmer i Danske Medier tænkes fordelt efter størrelsen af medlemskontingent, har magasinhusene valget mellem at betale sig til mere indflydelse eller leve med begrænset magt. Den anden halvdel af stemmerne i Danske Medier skal fordeles efter udgiverhus - en stemme for hver udgiver.

DMU har tidligere understreget, at de vil sikre sig mod en mundkurv i fusionen - men spørgsmålet er, om det ikke snarere er en megafon, de skal sikre sig i fusionen. Som medejer af Bold.dk, Kresten Buch, siger i dag til MediaWatch:

“FDIM er meget baseret på dagbladene. Og med en fusion bliver det i hvert fald ikke bedre.”

De enkelte medieorganisationer ventes at tage stilling til fusionen på generalforsamlinger i december og januar. Bliver det et ja, vil Danske Medier kunne holde housewarming primo 2012 i Pressens Hus i Skindergade, hvor foreningerne - undtagen FDIM - i forvejen bor.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også