Lisbeth K. foreslår demokrati-forum

Medier og politikere bør sikre demokrati-fornyelse og vælgertillid gennem fælles diskussion, siger koncernchef Lisbeth Knudsen, Berlingske Media.

Politikere og medier bør lægge den modproduktive diskussion til side om, hvem der bærer skylden for den tillidskrise, både politikere og medier er udfordret af - og i stedet lave et fælles forum for nyudvikling og understøttelse af demokratiprojektet.

Sådan lød opfordringen fra Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen til kulturminister Uffe Elbæk på dagens mediekonference 'What Professional Journalism Means for Democracy' arrangeret af Den Berlingske Fond.

"Jeg vil opfordre til, at man opretter et demokrati-forum, hvor vi kan diskutere og inspirere til, hvordan vi bringer demokratiet ind i den digitale tidsalder," sagde Lisbeth Knudsen, der pointerede, at medierne og politikerne har en fælles udfordring i at genvinde vælgernes og brugernes tillid og engagement i en verden, hvor forbrugerne i højere grad orienterer sig mod informationsstrømmen på nettet - og hvor andres holdninger og anbefalinger på sociale medier eller en Google-søgning for mange vægter lige så højt som mediernes gennemtyggede behandling af samfundstemaer.

Ideen om et demokrati-forum faldt i god jord hos kulturminister Uffe Elbæk (R).

"Jeg vil virkelig gerne drikke en kop kaffe med dig og diskutere den ide nærmere," sagde Uffe Elbæk.

"Social innovation er essentiel i en krise, som vi oplever. Når man har en økonomisk krise og en politisk krise, kan det hurtigt blive en demokrati-krise også," sagde Uffe Elbæk, der gentog, at han ville tage koncernchefen på ordet.

Lisbeth Knudsen lancerede samtidig ideen om at gøre forskellen på de journalistisk bærende medier og andet medieindhold som blogs langt tydeligere. Det skal ske ved at indføre et trustmark for den prioriterede, redigerede kvalitetsjournalistik, der lever op til presseetiske og redaktionelle standarder.

Lige som vi kræver transparens af fødevareindustrien og deres produkter i kraft af varedeklarationen, så bør medierne varedeklarere deres journalistik i langt højere grad. Ikke kun for at bygge tillidsbro til læserne, men også for i højere grad at markedsføre mediernes troværdighed, etiske standarder og uafhængighed.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også