DMU vil sikre sig mod mundkurv i fusion

Magasinudgiverne vil fortsat kunne angribe dagbladenes 0-moms - det er en betingelse for at indgå i fusionen 'Danske Medier'.

Selvom medlemmerne, Egmont, Aller, Bonnier, er blandt de kommercielt største på det danske og skandinaviske mediemarked, hører Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU) til blandt de små i den mulige storfusion mellem medieorganisationerne Danske Dagblades Forening (DDF), DMU, Danske Specialmedier, Radioerne og Ugeaviserne - i et samlet 'Danske Medier'.

I modsætning til fusionens tunge dreng, DDF, er det heller ikke publicisme, der driver hovedværket - og modsætningsforholdet til dagbladene har været til at få øje på de senere år, hvor magasinhusene har kritiseret dagbladene højlydt for at konkurrere på ugebladsstoffet - sundhed, gossip, livsstil - med mediestøtte i ryggen.

DMU var i modsætning til hovedparten af de øvrige heller ikke inviteret med, da tidligere kulturminister Per Stig Møller (K) nedsatte Dyremose-udvalget, der i efteråret afleverede anbefalinger til en ny mediestøtte-model. Alligevel ser DMU positivt på at indgå i fusionen - fordelene vejer tungere end ulemperne.

"Vi er som en lille forening i Danmark interesserede i en stærkere base og i at kunne sætte en dagsorden over for myndighederne, og det ser vi store muligheder for i et fælles samarbejde," siger direktør John Kristensen, DMU, der ikke lægger skjul på, at forholdet til dagbladene er en hurdle.

"Der er ingen tvivl om, at magasinhusene i forhold til dagbladene er uenige i flere spørgsmål omkring nulmomsen f.eks. Derfor vil vi sikre os, at vi ikke får mundkurv på i en fusion, og det prøver vi at finde en model for foreningerne imellem, så de enkelte bevarer en selvstændig stemme, og det føler jeg mig rimelig overbevist om, at vi kan," siger John Kristensen, der pointerer, at de fælles interesser vejere tungere end særinteresserne.

"Vi går ikke ind i det for at blive sat til vægs. Vi går ind i det for at blive styrket på de 80 procent, hvor vi har fælles holdninger og for at bevare vores selvstændighed på de 20 pct., hvor vi er mindre enige. Det er et absolut krav fra vores side," siger John Kristensen.

Ifølge MediaWatch's oplysninger arbejder organisationerne på en model, hvor en regel skal forhindre hovedorganisationen i at blande sig, når de enkelte mediegrupper vil tale for deres særinteresser. Så mediegrupperne kan diskutere og være uenige - uden at Danske Medier blander sig i debatten som en afgørende stemme. Samtidig vil man indføre en model for stemmeandele, hvor alle medier har én stemme - og de stemmer udgør halvdelen af alle stemmer. Den anden halvdel fordeles efter kontingentstørrelse - jo større bidrag jo flere stemmer. Et forsigtigt skøn skulle give dagbladene omkring halvdelen af stemmerne i den model.

For John Kristensen er globaliseringen også et vigtigt argument for at gå ind i fusionen - på trods af den store dagbladsvægt.

"I forbindelse med det seneste mediestøtteudvalg (Dyremose-udvalget, red.) fandt vi ikke vej til udvalget og kulturministerens nåde. Ikke at en fusion vil betyde, at vi ville gøre det en anden gang, men det vil bringe os tættere på og give en styrket organisation - også i forhold til myndighederne i EU, hvor vi har brug for større slagkraft. EU udstikker i stigende grad bekendtgørelser og direktiver, og jeg tror, vi fremover har brug for et større Bruxelles-engagement," siger John Kristensen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også