JP: Netnyheder skal koste fra 2012

Jyllands-Posten forventer fortsat usikkerhed på annoncemarkedet - og har fokus på at introducere model for brugerbetaling online, siger ny direktør.
Louise Reseke

Annoncørerne holdt længere sommerferie end ventet - men valget kompenserede for det tabte annonceterræn. Omtrent sådan opsummerer Jyllands-Postens næsten nytiltrådte Claus Hovge Andersen, der afløste Claus Høeg-Hagensen som bladdirektør i august, situationen her på tærsklen til årets sidste kvartal.

"I tredje kvartal ligger vi på budget, men der har lidt udsving henover sommeren. I juli lå vi over og i august under - det var som om sommerferien varede et par uger længere end normalt. I september kompenserede valget for nedgangen i august. Alt i alt holder vi vores budgetterne, men vi forventer en vis usikkerhed i markedet fortsat, og vi skal kæmpe lidt mere for sagen," siger Claus Hovge Andersen.

Hvilke annoncørgrupper mærker I udsving i?

"Vi kan se en vis tilbageholdenhed inden for bogligmarkedet og de varige forbrugsgoder. Jeg tror, det er for dramatisk at sige, at det er den europæiske gældskrise, der har ramt annoncemarkedet, vi har en tæt dialog med vores kunder og fornemmer en vis afventende holdning, men ikke en højdramatisk, dyb krise."

Vil du afvise, at det kan blive nødvendigt med besparelser på Jyllands-Posten i efteråret og vinteren?

"Jyllands-Posten er en kernesund forretning, og vi har ingen planer om sparerunder, men har fokus på at udvikle og optimere forretningen. Der blev gennemført en stor spareplan for tre år siden, der har været med til at gøre, at vi er en lønsom forretning i dag, og at vi har råd til at investere - især på det digitale område. Men vi har generelt investeret en del i den redaktionelle kvalitet i løbet af i år, fordi vi tror på, at kvalitetsindhold er det vigtigste for forretningen."

Hvor stort er fokus på at udvikle den digitale del af forretningen?

"Det er stort. Enhver kan se på oplagstallene, at dagbladsbranchen er en af de industrier, hvor den tidligere forretningsmodel ebber ud, og derfor står den digitale transformation meget højt på vores agenda."

Hvilke tiltag har I på vej omkring brugerbetaling online?

"Vi vil i løbet af 2012 lancere betaling for vores indhold online - fordi brugerbetaling skal være en integreret del af online forretningen i fremtiden. Lige nu er vi midt i en strategisk fase i forhold til udformningen, men vi tror meget på abonnementsmodellen frem for en pay per view. Om det bliver en Børsen-model, hvor alt er bundet op på avisabonnementet, er for tidligt at sige. Men vi vil fortsat have et gratis online univers også, fordi vi regner med, at vi kan hente nye kunder dér."

Hvem kigger I på for inspiration?

"Vi henter inspiration flere steder rundt omkring i verden - f.eks. de amerikanske dagblade, der er længst fremme på området, og vi ser meget på abonnementsmodeller. Den måde f.eks. New York Times formår at drive folk ind på sitet på ved at give 20-30 artikler gratis og gi' folk en værdi, der motiverer dem til at tegne et abonnement, er interessant. Det er også en måde at ramme en balance, hvor man kan introducere en abonnementsmodel, uden at det nødvendigvis går ud over trafikken, og den annonceomsætning, der ligger her."

Du kommer fra Den blå avis - hvordan er skiftet til dagbladsbranchen?

"Der er først og fremmest en anden faglighed forbundet med forretningen og det giver en ekstra dimension. En nyhed er ikke bare en hvilken som helst anden vare, der er en høj faglighed med i ligningen, og det gør en basal forskel. På Den blå avis er indholdet brugergenereret - her er indholdet langt mere ressourcetungt at skabe. Værdiskabelsesprocessen er en helt anden."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også