Svagt annoncemarked skærper jagt på brugerbetaling

Det omskiftelige annoncemarked sætter øget fokus på digitale betalingsmodeller - på TV 2 har Sputnik åbnet online døre.
MediaWatch

Den svage udvikling i annoncemarkedet lægger øget pres på mediecheferne i jagten på andre indtjeningskilder - ikke mindst brugerbetaling online, skriver Børsen.

”Mediebranchen er yderst konjunkturfølsom grundet sine høje reklameindtægter, og det er derfor svært for medierne at skabe vækst i en lavkonjunktur,” påpeger medieanalytiker Henrik Schultz fra Argo Securities til Børsen.

Landets fem største kommercielle mediehuse (TV 2, Berlingske Media, JP/Politiken, Aller og Egmont) har samlet rundet en milliard i omsætningen på deres online platforme, men kun en lille del af den kommer fra indhold, som forbrugerne direkte har betalt for.

”Betalingstjenester på nettet skal være en væsentlig indtægtskilde. Der er ingen vej udenom,” siger Stig Kirk Ørskov, koncerndirektør i JP/Politikens Hus.

Mens betalingsaviserne traditionelt har genereret op mod halvdelen af deres indtægter fra bladsalg, har tv-stationerne sat fuldt blus under brugerbetalingen på nettet. Her vurderes det, at særligt on-demand-tjenesterne vil kunne bidrage med op til 30-50 procent af omsætningen.

Hos TV 2 udgør on-demand-tjenesten Sputnik efterhånden en god bid af online omsætningen. TV 2 omsatte for 53 mio. på nettet i første halvår af 2011. Heraf kom 65 procent af indtægterne fra annoncering, mens de resterende 35 procent kom fra Sputnik.

”Sputnik er en unik case fordi folk allerede kender indholdet fra TV 2, og vi ejer rettighederne til det. Så man ved, hvad man får, og man kan ikke finde det andre stedet. Desuden har vi været i gang med Sputnik siden 2005. Man vænner ikke folk til at betale over night,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg, direktør for indhold hos TV 2 Net.

- CT
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også