MediaWatch

TV 2-region: Distributionsstøtte hilses velkommen

En ekstra bevilling på 1,6 mio. pr. år vil hjælpe hver TV 2-region med at betale for distribution af en ny 24 timers tv-kanal.

De otte regionale TV 2-virksomheder får en ekstrabevilling på i alt 25,4 mio. kr. i 2012 og 2013.

Pengene er ekstra midler til de 24-timers tv-kanaler, som hver regional TV 2-virksomhed skal sende fra 1. januar 2012.

Der er bevilliget 12,7 mio. kr. i 2012 og 12,7 mio. kr. i 2013, der fordeles ligeligt mellem de otte regionale virksomheder.

De får altså kun ca. 1,6 mio. kr. hver pr. år, hvilket ikke lyder af meget i tv-sammenhæng.

Velkommen distributionsstøtte
TV 2 Bornholm-direktør, Jan Jørgensen, minder imidlertid om, at pengene ikke er øremærket til produktion af tv – det er tanken, at de bl.a. skal sikre betaling af øgede sendeomkostninger.

”Vi fik jo løftet budgettet generelt til den nye kanal ved indgangen til det nye licensforlig med henblik på flere programmer. Nu kommer der lidt ekstra penge, som i al væsentlighed betaler for noget så kedeligt som sendeomkostningerne. Men det er jo i sig selv en god hjælp,” siger han, med henvisning til at TV 2-regionerne fik flere licensindtægter i sidste medieforlig.

Som følge af forliget får regionerne hver 57 mio. kr. pr år, stigende til 60 mio. i 2014 - mod 53 mio. i dag.

En hel kanal til hver region
Jan Jørgensen har været blandt de regionchefer, der har været primus motor for, at TV 2-regionerne skulle have en chance for at folde sig ud på en rigtig, komplet tv-kanal.

En kanal til hver region bliver en realitet, når TV 2 forlader mux1 i januar 2012. Det frigiver så meget ledig kapacitet, at alle regioner kan få egen tv-kanal i noget nær HD-kvalitet.

Regionerne har længe drømt om at kunne tilbyde mere regionalt tv. Ved store regionale begivenheder vil man gerne kunne servicere seerne på sin egen kanal.

"Ta' snestormen på Bornholm, hvor jeg tjente som reporter på News, og hvor vi ikke selv kunne sende i dagtimerne, hvor der var brug for det. Også andre væsentlige regionale begivenheder kunne komme på tale, som f.eks. møder i regionsråd, åbningen af Århus Festuge, osv,” siger han.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs