MediaCast: Fremtidens tv er ægte Big Brother

"Fluen på væggen-tv" er en af de nye tendenser inden for dokumentargenren - hør hvordan den britiske tv-producent Magnus Temple bl.a. fulgte livet på en skadestue i London med 70 kameraer i hitserien '24 hours in A&E'.


"You got the potential for so much coverage that you are able to capture every detail, every nuance, every reaction, in a way that actually feels much more real... In a way it feels akin to watching a drama cut from many angles.”

- Magnus Temple, CEO, The Garden

En ny tendens har ramt tv-mediet: ægte voyeur-tv. Da Big Brother-serien kom frem for 12 år siden, var det nyt at komme helt tæt på ganske almindelige menneskers samtaler, sovevaner og toiletbesøg. I dag kan det næsten ikke blive virkeligt nok 

Hvis seertallene skal op, er det ikke længere nok at sætte folk til at bo kunstigt sammen i et hus. Seerne skal helt tæt på  dramaet i menneskers helt almindelige liv, og det skal være ægte.

Den britiske producent Magnus Temple har i de sidste fire år taget springet fuldt ud og ført ‘Big Brother’ ud i livet på en række tv-serier sendt på Channel 4. Her er der dog ikke tale om reality, men om dokumentarserier med massiv kameradækning. Med hjælp fra op mod 70 kameraer har han stået bag produktioner, der filmer fortællinger i autentiske omgivelser. 

Først var det en ganske almindelig britisk familie, der i 100 dage lod sig filme med næsten usynlige kameraer i deres hus (The Family). Dernæst var det en fødegang, der dannede rammerne for en serie om livets begyndelse (One Born Every Minute). Senest har hospitalsserien 24 hours in A&E blevet et hit i Storbritannien, hvor 70 kameraer har fulgt livet på en skadestue i London i 28 dage.

I dag følger andre produktionsselskaber trop, og der er flere af den type serier på vej, for eksempel serier fra et modelbureau eller et hotel.

Ugens gæst i MediaCast er chief exectutive Magnus Temple, som talte om “More authentic tv” på den nyligt afholdte tv-festival i København. Magnus Temple forlod sidste år Murdochs selskab Shine Group sammen med Nick Curwin for at stifte eget produktionsselskab, The Garden. 

Sidst i programmet giver tv-vært Ane Cortzen en kort vurdering af, om ‘voyeur-tv’ rammer dansk grund.

Download som MP3

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også