DRRB: Tv driver annoncevækst i 1. halvår

Mediemarkedet har haft et forrygende første halvår, men usikkerheden er stor i forhold til udviklingen i 2. halvår, der let kan blive en skuffelse.
Per Fanefjord Laursen

Annoncemarkedets investeringer i medierne steg med 13 procent i 1. halvår 2011, viser den seneste opgørelse fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB).

Procentuelt står radio for den største vækst med et spring på hele 55 procent, men det er væksten i tv-markedet på 24 procent, der løfter annoncemarkedet i 1. halvår. Tv er tilbage på samme niveau, som før krisen, konstaterer DRRB.

Internetkategorien fortsætter den positive udvikling, der specielt sås i 1. kvartal, mens udviklingen i 2. kvartal var mere dæmpet. Det er dog værd at notere, at internettet tegner sig for en omsætningsvækst på næsten 50 procent i forhold til 2008.

Printmedier nyder en mindre fremgang, primært drevet af dagbladene, der viser en vækst på fem procent i 1. halvår sammenlignet med året før.

Næppe feststemning i andet halvår
Væksten i annoncemarkedet for 1. halvår 2011 er bedre end forventet ved indledningen af året, men DRRB’s direktør foreslår, at markedet slår koldt vand i blodet.

“Jeg forventer ikke, at 2. halvår vil udvise de samme vækstrater i annoncemarkedet, medmindre at der snart kommer gang i forbruget. Omvendt vil den kommende valgkamp op til folketingsvalget påvirke annoncemarkedet positivt,” siger DRRB's direktør Bjørn Karsholt.

Trading Director for GroupM, Kenneth Brenøe, kan godt genkende usikkerheden ved indgangen til andet halvår.

“Vi får de første reelle indikationer af, hvor mediemarked er på vej hen, når der bliver booket tv-kampagner i starten af september," siger han.

“Men usikkerheden er til at få øje på. Forbruget er gået i stå. Det kommer nok først i gang efter et valg, eller hvis der kommer politiske reformer. Det gør det hele lidt afventende. Dertil usikkerheden og afklaringen af bankpakkerne, som kan falde både positivt og negativt ud.” 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også