Avislukning kan skade søndagstitler

Når News of the World ikke tynger kioskhylderne næste søndag, skal de resterende titler på det britiske marked for søndagsaviser ikke gøre sig håb om at opnå stor læser- og annoncefremgang.
MediaWatch

Når News of the World ikke tynger kioskhylderne næste søndag, skal de resterende titler på det britiske marked for søndagsaviser ikke gøre sig håb om at opnå stor læser- og annoncefremgang.

Det skader nemlig markedet som helhed, når over 20 pct. af det fjernes med lukningen af News of the World, siger Adam Smith, direktør for mediabureauet Group M i Storbritannien til guardian.co.uk.

"At tage NoW's (News of the World, red.) totale læsertal på syv millioner ud af ligningen er massivt, fordi der ikke er nogen erstatning, og markedet er allerede ikke i god form generelt," tilføjer han og påpeger, at lukningen af NoW kan have en "sneboldseffekt" for alle titler.

Årligt havde NoW annonceindtægter for cirka 320 mio. kr. (38 mio. pund, red.), og de vil i højere grad trille til andre mediegrupper end til konkurrerende søndagsaviser som Trinity Mirror.

"Søndagsmodellen er færdig", tilføjer Rob Lynam fra MEC med henvisning til den britiske avismodel, hvor visse titler kun udkommer om søndagen såsom NoW. Og selvom de selvstændige søndagstitler forsøges integreret i en syv-dages-model løser det ikke problemet, fordi søndagsaviserne har andre læsere end hverdagsaviserne.

Samtidig falder salgstallene for søndagsaviserne langt hurtigere end de gør for aviser på hverdage. I maj 2007 var oplaget for søndagsaviser på 12,5 millioner, mens oplaget i maj i år var reduceret med 22 pct. til 9,7 millioner, ifølge guardian.co.uk.

"Søndagsudgaverne har kæmpet mere og mere i de senere par år, og deres fremtid på lang sigt er blevet diskussionspunkt," siger Rob Lynam fra mediabureauet MEC, mens en unavngiven mediechef dog påpeger, at nogle titler modstår presset, og at søndagsaviserne fortsat fanger et stort publikum, og derfor stadig er et vigtigt kommercielt medie.

I Danmark har alle dagbladene med en søndagsudgave højere læsertal på søndage end på hverdage, ifølge de seneste tal fra Gallup.

Hvis News Corporations ejer Rupert Murdoch har planer om at lancere en søndagsudgave af the Sun, bliver det ikke helt nemt, ifølge the Guardians mediekommentator Roy Greenslade. Han henviser også til, at NoW's læsere vil finde andre gossip-kilder end avisen, og at annoncørerne måske vil tøve med at blive associeret med noget der minder om en afløser for NoW.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også