Medieklip: Når et dagblad dør

 
Denne uges MedieKlip er udvalgt og præsenteret af chefredaktør Ole Nørskov.  
Dagblade dør i dissse år. I den vestlige verden har dagbladene mistet købere gennem mange år, og finanskrisen skubbede nogle af dem, det sidste stykke ud over kanten
MediaWatch

 
Denne uges MedieKlip er udvalgt og præsenteret af chefredaktør Ole Nørskov.

 
Dagblade dør i dissse år. I den vestlige verden har dagbladene mistet købere gennem mange år, og finanskrisen skubbede nogle af dem, det sidste stykke ud over kanten

Herhjemme er det ikke så længe siden, vi måtte sige farvel til Danmarks mindste dagblad, Kjerteminde Avis - men her i den første udgave af Medieklip, hvor vi viser medierelevante videoer, skal vi se på en avislukning i en anden skala.

I 2009 - ligesom avisen skulle til at fejre sin 150 års fødselsdag - måtte den ene af Denvers to store dagblade dreje nøglen. Efter danske forhold var Rocky Mountain News en gigant med et dagligt oplag, der var næsten to en halv gange større end det største danske dagblad kan mønstre i dag. Men i USA er aviserne endnu mere konjunkturfølsomme end i Danmark, fordi økonomien i bladsalget er dårligere - annoncerne er vigtigere.

Kort før lukningen talte Jon Caldara med chefredaktør John Temple for at høre, hvordan det kunne gå så galt. På det tidspunkt var der stadig en smule håb for overlevelse. Men når man besøger avisens website i dag, kan man se at alt gik i stå kort tid efter. Siden står i dag som et museum - urørt siden den sidste dag redaktionen var i arbejde.

Enjoy.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også