“Vi har en herlig jantelov i Skandinavien”

Som det første talkshow i Skandinavien er ‘Skavlan’ med Fredrik Skavlan i spidsen som vært siden 2009 og som producent for eget selskab siden 2010, blevet solgt til BBC som et tilbud til kanalens nordiske seere. I forvejen bliver det sendt på Sveriges og Norges public service-kanaler.
Tine Brødegaard Hansen

Som det første talkshow i Skandinavien er ‘Skavlan’ med Fredrik Skavlan i spidsen som vært siden 2009 og som producent for eget selskab siden 2010, blevet solgt til BBC som et tilbud til kanalens nordiske seere. I forvejen bliver det sendt på Sveriges og Norges public service-kanaler.

Det er blandet andet programmets evne til at tiltrække internationale navne som Bill Clinton, Leonard Cohen, Nicole Kidman og Marianne Faithful, der har vækket interessen hos BBC, og det giver god mening, at de tropper op hos en norsk talkshow-vært, mener Fredrik Skavlan.

Det handler om ratings
"Skandinavien er et stort marked med mange seere, vi er jo det størst talkshow i Nordeuropa, så når en stor kunster skal lave to til tre talkshows, bliver de rangeret efter hvor store de er og deres kvalitet. Talkshowet er jo ikke et politisk projekt for at bringe Sverige og Norge tættere sammen, det handler om at nå en høj rating. Derudover taler gæsterne jo også sammen, så når Jay Z har været her, kommer Rihanna også,” siger Fredrik Skavlan.
 
Han peger også på talkshowets lange historie som en forklaring på dets succes. Det begyndte under navnet Først og sist tilbage i 1998, men tog for alvor fart, da svensk og norsk public service tv (SVT og NRK, red.) samproducerede programmet under titlen Skavlan fra 2009.

“Vi er meget indarbejdede i markederne, og så laver vi public service, det er ikke et comedy talkshow som mange andre er. Det gør det også interessant og hjælper programmet, at gæsterne bliver siddende og lytter til hinanden, så Robbie Williams møder en videnskabsmand, som møder en politiker, som møder en fra sportens verden. Da den svenske actionhelt Dolph Lundgren, Shakira og en nanoforsker var på gæster, talte vi om teknologi, og det viste sig, at Dolph har en ingeniøruddannelse og var meget interesseret i emnet. Men vi har også tunge interview som med Natacha Kampuch, derfor er det også et meget sammensat program, der vil mere end bare at underholde. Det må være det BBC har lagt mærke til,” siger Fredrik Skavlan.

Jantelov giver uformel stemning
Han lægger ikke skjul på, at det giver visse udfordringer at tale svensk, norsk og “broken english” i et program, men det medvirker også til den afslappede stemning, som han mener adskiller ‘Skavlan’ fra nogle af de mange andre talkshows på tv-skærmene.

“Vi har en herlig jantelov i Skandinavien, hvor ingen er mere værd end andre, så det bliver nogle meget uformelle møder, og ambitionen er, at gæsterne skal føle, at de har haft deres bedste tv-optræden hos mig. Jeg er jo journalist og ikke stand-up komiker, og det betyder, at jeg ikke tager for meget plads. Nogle gange forsøger jeg næsten at forsvinde, fordi mødet mellem gæsterne er mere spændende, end hvad jeg har at sige,” siger Fredrik Skavlan, som ikke vil ud med, hvem der har været hans værste gæst.

“Tidligere synes jeg, at de vanskelige gæster var dem som ikke sagde meget, men nu har jeg lært mig den teknik, at jeg også bliver stille. Det hjælper. Mit mål er at kunne interviewe en sten,” griner Fredrik Skavlan, som gerne vil nævne sin yndlingsgæst.

“Det er ofte den gæst, jeg netop har haft, men Robbie Williams har været med fire gange, og ham kan jeg godt lide. Han overtager næsten showet og gør mit job enkelt. Han er et stort værtstalent. Men ellers er gæsten med de stærkeste historier den bedste gæst.”

'Skavlan' kan blive (mere) nordisk
Fremtiden indebærer at satse mere på Fredrik Skavlans eget journalistiske produktionsselskab Monkberry, som har kontor i Sverige og Norge. Men der kunne også ligge nye muligheder i ‘Skavlan’-showet.

“Nu får vi testet hvordan resten af Norden tager imod talkshowet med BBC Entertainment. Det bliver i lille skala, for det er en lille kanal i hvert land, men det er en kvalitetskanal, og vi kommer ind i en fantastisk sammenhæng. Jeg synes det kunne være spændende at se, om vi på sigt kan involvere mere af Norden,” siger Fredrik Skavlan.

Det er netop blevet offentliggjort, at hans selskab Monkberry skal producere et nyt program til norsk TV 2, hvor Fredrik Skavlan dog ikke skal være vært men kreativ leder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også