"Mødrene har fundet Dankortet frem igen"

2010 var langt fra et jubelår for udgiveren af 'Vores Børn', Oxygen Magasiner A/S, der kom ud med et årsresultat på minus fire mio. kr.
Louise Reseke

2010 var langt fra et jubelår for udgiveren af 'Vores Børn', Oxygen Magasiner A/S, der kom ud med et årsresultat på minus fire mio. kr.

Blandt de faktorer, der har trukket ned, er vigende abonnementstilgang og annoncesalg i 2010 samt en onlineomsætning, der ikke steg på trods af relancerede sites og indførelsen af et nyt nyhedsbrevssystem.

"Vi har ikke været gode nok til af få det fulde udbytte ud af vores onlineaktiviteter. Vi har nok ikke været gode nok til at kommunikere, hvad det er vi kan online - det gør vi nu noget ved. Både over for slutbrugeren og annoncørene," siger adm. direktør Henrik Løvstrøm, Oxygen Magasiner.

I fremhæver at abonnementsudviklingen ikke har været positiv - hvad skal vende den udvikling?

"I efteråret opsagde vores samarbejde med vores callcenter og omlagde hele vores rekrutteringsstrategi. Fra årsskiftet er vi blevet langt mere målrettede med vores online kampagner, og samtidig har vi fra og med maj skiftet navnene på vores magasiner til hhv. 'Vores Børn Mini' og 'Vores Børn Junior'. Under sloganet "Vores Børn – Magasinet der følger dit barns alder" kan vi nu meget lettere kommunikere et klar budskab," siger Henrik Løvstrøm og uddyber, at omlægningen også betyder, at magasinabonnenter nu automatisk flyttes fra 'Vores Børn Mini' til 'Vores Børn Junior', når abonnentens barn er to år og otte måneder gammelt.

"Så magasinet følger virkelig barnet alder, hvilket er nytænkning på magasinmarkedet," siger Henrik Løvstrøm, der melder om umiddelbar bonus for den nye strategi.

"Vores samlede online abonnementstilmelding er steget med 288% i det første fire måneder i 2011 i forhold til 2010, samtidig har vi fået gang i et nyt callcenter, som viser virkelig gode resultater. Omlægningen har kostet - men det ser nu væsentligt lysere ud på abonnementsfronten. Samtidig virker det som om, mødrene endelig har fundet Dankortet frem igen – i hvert fald når det drejer som om at tegne abonnementer," siger han.

I har solgt Equipage fra - vil I nedlægge eller frasælge andre titler?

"Nej, vi har solgt Equipage for at kunne hellige os forældreuniverset 100 pct. Equipage har været svær at få en fornuftig økonomi i - så det giver al mulig mening at flytte fokus til et område, hvor vi har en dominerende position og langt større muligheder for at udvikle forretningen," siger Henrik Løvstrøm, der til gengæld bekræfter, at satsningen på flere særudgivelser (som 'Vores Børn Mad') ikke længere er gangbar.

"Ja det er slut - vi har spændt buen for hårdt med 17 udgivelser årligt af Vores Børn. Det gik rigtig fint i de gode tider, hvor der var økonomisk råderum og et abonnement måske ikke betød så meget i privatøkonomien, men vores undersøgelser viser, at abonnenterne ikke har tid til at læse alle vores udgivelser, og derfor opsiger de abonnementet. Fremover kommer både Vores Børn Mini og Junior - "kun" 14 gange årligt," siger Henrik Løvstrøm.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også