Medie-aktier i lavere gear

Mens de globale aktiemarkeder samlet set er vokset med ca. seks pct. i løbet af årets fem første måneder, er medieaktierne ifølge Bloombergs europæiske medieindeks ikke vokset med mere end 0,3 pct. Det skriver Børsen. ”Regnskaberne for første kvartal har i flere tilfælde været lidt skuffende. Indtægterne på en del traditionelle medier er faldende, og omkostningerne i branchen er begyndt at stige igen,” siger analysechef hos investeringsbanken Argo Securities i Oslo, Henrik Schultz.
MediaWatch

Mens de globale aktiemarkeder samlet set er vokset med ca. seks pct. i løbet af årets fem første måneder, er medieaktierne ifølge Bloombergs europæiske medieindeks ikke vokset med mere end 0,3 pct. Det skriver Børsen.

”Regnskaberne for første kvartal har i flere tilfælde været lidt skuffende. Indtægterne på en del traditionelle medier er faldende, og omkostningerne i branchen er begyndt at stige igen,” siger analysechef hos investeringsbanken Argo Securities i Oslo, Henrik Schultz.

At aktierne ikke stiger til trods for, at mange medievirksomheder har oplevet økonomisk fremgang, skyldes, at de internationale medieaktier steg voldsomt allerede sidste år.

”På grund af uforudsigeligheden drives aktiepriserne mere af markedsstemning end af værdiansættelser,” vurderer Financial Times ifølge Børsen.

Blandt markedets undtagelser er dog Aller-ejeren Rella, hvis aktier er vokset med 25 pct. og Berlingskes moderselskab Mecom, der er gået frem med 42 pct. på London-Børsen.

- SF
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også