Mediernes mediestøtte-blues

Mediechefernes stemmer er blevet varmet op til en flerstemmig klagesang i anledning af dagens høring om en kommende mediestøtte arrangeret af Mediestøtteudvalget under kulturministeriet. Klagesangen handler om fordelingen af den milliardstore mediestøtte, men teksten varierer fra hus til hus.
Tine Brødegaard Hansen

Mediechefernes stemmer er blevet varmet op til en flerstemmig klagesang i anledning af dagens høring om en kommende mediestøtte arrangeret af Mediestøtteudvalget under kulturministeriet.

Klagesangen handler om fordelingen af den milliardstore mediestøtte, men teksten varierer fra hus til hus.

DR peger pilen væk fra de 3,5 mia. licenskroner, huset får årligt, og over på avisernes momsfritagelse af bladsalget, som koster staten cirka 1,1 mia. kr. i tabte momsindtægter på årsbasis. Heller ikke TV 2 Regionerne synes, at deres 460 mio. årlige licenskroner skal sidestilles med støtten til dagbladene - og dermed være i spil, når Mediestøtteudvalget skal opfinde nye modeller for støtten. 

Også magasinudgiverne har vendt flaskehalsen i retning af 0-momsen, fordi de finder det uretfærdigt at betale fuld moms, selvom
dagbladene æder sig ind på magasinernes domæne ved i stigende grad at dække stofområder som livsstil, mad og bolig. En fælles lavere momssats på for eksempel seks pct. som i Sverige ville være langt mere fair, lyder det fra magasinbosserne, som dog ikke just selv har problemer med at genere overskud på bundlinjen.

Danske Egmont går dog også i kødet på DR's licensmidler i sit høringssvar til udvalget. Egmont opfordrer til, at public service begrebet defineres skarpere (så konkurrencen fra DR begrænses) - og at flere licensfinansierede opgaver udliciteres.

Fritstående netmedier som altinget.dk har også set sig sure på, at
0-momsen kun gælder avispapiret. Hvad med redaktionelle websites?
Mediestøtten bør være platformsneutral, lyder sangen i høringssvaret fra Altingets grundlægger og direktør, Rasmus Nielsen, der er træt af sin årlige momsregning på op til 2,5 mio. kr.

Blandt dagbladene har dagens tekst ikke overraskende et andet fortegn. Står det til dagbladene skal 0-momsen fredes - ellers vil det udvikle sig til et "blodbad", som koncerndirektør Lars Munch, JP/Politikens Hus, har formuleret det.

Dagbladene åbner i stedet for, at distributionsstøtten kan komme til diskussion og også komme netmedierne til gode - inklusiv deres egne.

Det bliver op til Mediestøtteudvalgets dirigent, Henning Dyremose, at omskrive dagens mediestøtte-blues til en rask polka, der kan få politikerne ud på dansegulvet til efteråret og sammensætte en ny, langsigtet model for mediestøtten, som formentlig først samler fuld styrke fra 2015, når et nyt medieforlig træder i kraft.

Mediechefernes stemmer er varmet op til en flerstemmig klagesang i anledning af dagens høring om en kommende mediestøtte. Tegning: Bo Secher. Kilk for en større udgave af tegningen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også