Hvad gør man, når der bliver solgt færre aviser? Man hæver prisen på dem. Det svar er den norske mediekoncern Schibsted netop kommet frem til, når det gælder deres svenske dagblad Aftonbladet, som stiger fra 11 til 12 svenske kroner. Det skriver kampanje.com.
Prisstigningen skal modvirke Aftonbladets fald i driftsresultat i første kvartal på 28 pct. På 12 måneder vil den øge driftsresultatet med 60-70 millioner svenske kroner, hvis oplaget ikke falder yderligere, oplyser Schibsted.
Medieanalytikere har også spået, at tabloidavisen VG, der også er ejet af Schisted, også står til prisstigninger. Efter første kvartal faldt dens driftsresultat med 30 pct. på grund af oplagsfald.
Oplagsindtægterne faldt med 6,3 procent til 268 millioner norske kroner i første kvartal, og det blev ikke opvejet af annonceindtægter som ligeledes faldt med 13,9 procent til 87 millioner norske kroner.
Norske aviser har ellers været nogle af de mest modstandsdygtige, når det gælder oplagskrisen.
- TBH