Parabolens storhedstid er slut

Antallet af husstande, der ser tv via en parabol, er svagt vigende, viser nyeste 2011-data fra TNS Gallups Annual Survey. I begyndelse af 2008 så 15 procent af husstandene helt eller delvist tv via en parabol og efter en kort opblomstring til 16 procent i kølvandet på det analoge sluk, viser de dugfriske Gallup-målinger, at tallet nu er faldet 11,9 procent.
Per Fanefjord Laursen

Antallet af husstande, der ser tv via en parabol, er svagt vigende, viser nyeste 2011-data fra TNS Gallups Annual Survey.

I begyndelse af 2008 så 15 procent af husstandene helt eller delvist tv via en parabol og efter en kort opblomstring til 16 procent i kølvandet på det analoge sluk, viser de dugfriske Gallup-målinger, at tallet nu er faldet 11,9 procent.

Udfasning eller langt liv
Det ligner de første tegn på en udfasning af de store tallerkener på taget, som i 20-25 år har symboliseret tv-monopolbrud og borgernes trang til selv at vælge sine tv-kanaler.

Men helt så enkelt er det ikke.

“Der er ikke en entydig forklaring på, hvorfor paraboler langsomt mister grebet om husstandene. Men parabolens storhedstid i 90’erne er et overstået kapitel. Jeg spår dog modtageformen mange år endnu. Kun på den lange bane vil mobil bredbåndsteknologi kunne erstatte parabolmodtagelse,” siger informationschef Johs Chr. Johansen, Brancheforeningen for ForbrugerElektronik (BFE), der erkender en helt særlig ukendt faktor: at tusinder af danskere hvert år flytter, og i den proces kan en rusten parabol på husmuren komme i klemme og komme ud af brug - men den vil stadig tælle med i Gallups tal, så længe den er på husmuren.

Parabolen har haft sin tid
Omvendt tror Boxer TVs direktør Steen Ulf Jensen, at parabolen som tv-modtagelse langsomt vil tabe terræn. Boxer-direktøren er ikke ubekendt med emnet; han var selv del af parabolens succeshistorie som medlem af TV3-ledelsen gennem det meste af 90'erne.

I dag kan seere få en lang række tv-kanaler i god digital kvalitet med deres tv-antenne, og tv-antennen opfylder igen langt de fleste brugeres behov, både hvad angår tv-indhold og billedkvalitet, mener han.

“I det perspektiv vil parabolen gradvist ende som en parentes, tror jeg; en underlig tv-antenne, der opfyldte et behov i en begrænset periode, men som i stigende grad vil miste sin eksistensberettigelse,” siger han og peger på, at Boxer TV forventer at hente nye kunder blandt tv-forbrugende husstande, der har været paralbolkunder eller kabel-tv seere i mange år.

“De vil falde for en enklere modtageform end en tallerken på taget og for vores tilbud om færre, men de rigtige tv-kanaler for en flad pris per måned,” siger Steen Ulf Jensen.

TV3-kanalerne holder parabolen i spil
Hvis Boxer TV skal være årsagen til, at parabolen taber berettigelse, så skal Boxer dog først indgå en aftale med TV3 om at få TV3-gruppens kanaler med i Boxers tilbud, vurderer IUM's Broadcast Director Jakob Olsen.

“Det er nok så væsentligt for parabolens overlevelse, at Boxer ikke har formået at indgå en aftale med Viasat-kanalerne. Jeg tror på parabolen et godt stykke tid ud i fremtiden. Af to årsager. Boxer får næppe får en aftale med TV3 i nær fremtid, og udbredelsen af fiber, bredbånd, m.m. tager tid,” siger Jakob Olsen.

På sidste punkt har IUM ikke helt ret. Indtil videre er det helt nye modtageformer, der de senere år har gnavet sig ind på parabolen. Fiber og IP TV – med TDC TV som drivkraft - er nu i 6,7 procent af husstandene - mod blot to procent i 2008.

Canal Digital afleverer kunder
Antallet af Canal Digital-abonnenter tæller ifølge Gallup Annual Survey 103.000 og er i bedste fald vigende.

“Ja, vi er udsat for en hård konkurrence. Både fra free-to-air og nye udbydere som Boxer og TDC HomeTrio. Fiberselskaberne har også fået nye kunder, og YouSee har vækst. Noget af den vækst er givetvis kommet fra parabolen,” siger informationschef Catja Middelboe Andersen, Canal Digital.

Hun vil ikke opgive de faktiske abonnementstal og afviser, at parabolen som platform er passé. Den rummer store fordele – ikke mindst en enorm båndbredde, som betyder, at man ser tv-kanaler i den allerbedste billedkvalitet og får en hurtig introduktion af nye formater som HDTV og 3D TV.

Konkurrenten Viasat har selv tv-kanaler i ryggen og er i anden situation end Canal Digital. Viasat slap bedre ud af det analoge sluk i 2009 med en kundegevinst og har ifølge Annual Survey 164.000 kunder. Det skal tilføjes, at dem, der både har Viasat og Canal Digital, tæller med begge steder i Annual Survey.

Parabolens rolle ikke udspillet
Når parabolen trods alt ikke har tabt mere terræn, skyldes det også, at seere i udkantsområder ikke uden videre kan skifte til kabel eller fiber. Her er antenne-tv eneste alternativ, minder Johs Johansen fra BFE om.

Man skal samtidig indregne den faktor, at der er masser af tv på parabolen, der ikke kræver abonnement.

“Der er en betydelig anvendelse af parabol til modtagelse af de knap 5000 free-to-air satellitkanaler, der findes – ikke mindst hjemlands-tv, som parabolerne på Nørrebro suger ind,” siger BFE-talsmanden.

Kilde: TNS Gallups Annual Survey, BFE.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også