TV 2 får 47 mio. kr. for Per Mikael-forretning

TV 2 sælger sine aktier i rejsesøgemaskinen Momondo for 46 mio. kr. i forbindelse med, at søgemaskinen får ny ejer, Cheapflights.
MediaWatch

Cheapflights Media Limited overtager rejsesøgemaskinen Momondo, og TV 2 har i den forbindelse solgt sine aktier til selskabet - lige som de øvrige Momondo-aktionærer. Det indbringer TV 2, der ejer knap en fjerdedel af søgemaskinen, en gevinst på 47 mio. kr. i 2011.

"Vi har været glade for vores medejerskab af Momondo, men TV 2 er ikke den bedste og mest naturlige medejer af Momondo på sigt. Vi er meget tilfredse med, at vi - sammen med de øvrige aktionærer i Momondo – kan sælge virksomheden til en stærk, international aktør på markedet," siger TV 2's finansdirektør, Peter Normann i en pressemeddelelse.

Adspurgt hvor god en forretning, portalen har været for TV 2 i lyset af salget, lyder svaret:

"Det har været en fin forretning," siger Peter Normann, der håber, at TV 2 kan fortsætte samarbejdet med Momondo, der har fast plads på tv2.dk.

Det var den daværende adm. direktør på TV 2, Per Mikael Jensen, der med en ekspansiv - og senere omdiskuteret - politik sørgede for, at TV 2 købte sig ind i Momondo i 2007 - et år efter søgemaskinen var lanceret. 

Oprindeligt ejede TV 2 10 pct. af Momondo Aps og 40 pct. af Momondo Norden, men da de to selskaber fusionerede sidste år landede ejerandelen på 23,5 pct.

Momondo begyndte for alvore at tjene penge i 2008. I 2009 fik Momondo Norden et plus på 4,6 mio. kr. på bunden og Momondo Aps et årsresultat på 9,3 mio. kr.

Ifølge meddelelsen fra TV 2 ville det kræve betydelige investeringer at fastholde og udbygge Momondos position på et marked, der er globalt og præget af konsolideringer. I stedet for at søge nye kapitalpartnere har Momondos ejere altså valgt at afhænde hele selskabet til Cheapflights.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også