MediaWatch

TV 2 får 47 mio. kr. for Per Mikael-forretning

TV 2 sælger sine aktier i rejsesøgemaskinen Momondo for 46 mio. kr. i forbindelse med, at søgemaskinen får ny ejer, Cheapflights.

Cheapflights Media Limited overtager rejsesøgemaskinen Momondo, og TV 2 har i den forbindelse solgt sine aktier til selskabet - lige som de øvrige Momondo-aktionærer. Det indbringer TV 2, der ejer knap en fjerdedel af søgemaskinen, en gevinst på 47 mio. kr. i 2011.

"Vi har været glade for vores medejerskab af Momondo, men TV 2 er ikke den bedste og mest naturlige medejer af Momondo på sigt. Vi er meget tilfredse med, at vi - sammen med de øvrige aktionærer i Momondo – kan sælge virksomheden til en stærk, international aktør på markedet," siger TV 2's finansdirektør, Peter Normann i en pressemeddelelse.

Adspurgt hvor god en forretning, portalen har været for TV 2 i lyset af salget, lyder svaret:

"Det har været en fin forretning," siger Peter Normann, der håber, at TV 2 kan fortsætte samarbejdet med Momondo, der har fast plads på tv2.dk.

Det var den daværende adm. direktør på TV 2, Per Mikael Jensen, der med en ekspansiv - og senere omdiskuteret - politik sørgede for, at TV 2 købte sig ind i Momondo i 2007 - et år efter søgemaskinen var lanceret. 

Oprindeligt ejede TV 2 10 pct. af Momondo Aps og 40 pct. af Momondo Norden, men da de to selskaber fusionerede sidste år landede ejerandelen på 23,5 pct.

Momondo begyndte for alvore at tjene penge i 2008. I 2009 fik Momondo Norden et plus på 4,6 mio. kr. på bunden og Momondo Aps et årsresultat på 9,3 mio. kr.

Ifølge meddelelsen fra TV 2 ville det kræve betydelige investeringer at fastholde og udbygge Momondos position på et marked, der er globalt og præget af konsolideringer. I stedet for at søge nye kapitalpartnere har Momondos ejere altså valgt at afhænde hele selskabet til Cheapflights.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs