En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
17.03.2011kl. 11.50

"Markedsprisen for journalistik er faldende"

Syddanske medier kom ud af 2010 med et overskud på 13 mio. kr. - som ikke mindst skyldtes en trimmet omkostningsbase. Især lønudgifterne er blevet holdt i stram snor, forklarer administrende direktør og ansvarshafvende chefredaktør, Peter Orry. I har reduceret omkostningerne med 11 mio. kr. i 2010, hvor har I primært hentet dem?
Louise Reseke

Syddanske Medier

Ejet 50/50 af Berlingske Media og Den Sydvestjyske Venstrepresse.

Aktiviteter
Dagbladet JydskeVestkysten
Syddanske Online (inkl. jv.dk)
Radio Skala
Vejen Avis
Dansk Avis Omdeling (ejet 50/50 med JP/Politikens Hus)

Medarbejdere
Cirka 300

Ledelse
Adm. dir. og ansv. chefred. Peter Orry

Syddanske medier kom ud af 2010 med et overskud på 13 mio. kr. - som ikke mindst skyldtes en trimmet omkostningsbase. Især lønudgifterne er blevet holdt i stram snor, forklarer administrende direktør og ansvarshafvende chefredaktør, Peter Orry.

I har reduceret omkostningerne med 11 mio. kr. i 2010, hvor har I primært hentet dem?

"Det er på alle fronter. Den største enkeltklump ligger på gagerne. Vi har haft ansættelsesstop i en del af året, været tilbageholdende med at genbesætte stillinger og også holdt igen på vores ret store vikarbudgetter på det redaktionelle område. Så der har været tale om traditionel tilbageholdenhed på alle områder."

Har I reduceret medarbejderstaben i 2010 - og vil I fortsætte med det i 2011?

"Vi har reduceret medarbejdertallet ganske marginalt - og kun i det omfang, vi iværksætter nye, rentable aktiviteter i 2011, bliver der tale om at blive flere. Ellers er udfordringen generelt at begrænse vores faste omkostninger i det omfang, det er muligt. Vi må nemlig konstatere, at markedsprisen for journalistik er faldende. Der er er ganske vist flere kunder end nogensinde, men der er færre, der er villige til at betale for journalistikken.

Online og radio-annoncering har vundet frem, skriver I, kan du uddybe det nærmere?

"Vi sætter hele tiden nye rekorder i sidevisninger og besøgende på jv.dk, og det løftede omsætningen med mellem 50 og 60 pct. fra 2009 til 2010, selv om prisen for bannerannoncering er markant faldende. Vores indtægter fra radiospots har også løftet sig - både
på lokal annoncering i vores ni lokale annoncesplits på Skala.fm og på landsannonceringen."

Nordjyske Medier eksperimenterer med et fleksibelt 3-dages abonnementet - går I med samme eller andre tanker, der skal løfte bladsalg?

"Vi har ingen aktuelle planer om tredages abonnement, men overvejer konstant strukturen i vores bladsalg."

Flere dagblade har ryddet ud i rabatordningerne for at få sundere abonnementsindtægter - hvilken holdning har I til rabatter?

"Vi har den holdning, at det er nødvendigt med tidsbegrænsede introduktionspriser - vi kalder det ikke rabatordninger, for det er det ikke - for at få nye kunder i butikken til at erstatte dem, der falder fra hvert år. Men vi er meget opmærksomme på, at intro-priserne er til irritation for mange trofaste kunder, som efter måske 30 års abonnement kan have svært ved at forstå, at de skal betale fuld pris, mens nye kunder i intro-perioden får en reduceret pris."

Hos Nordjyske udgør avisforretningen i dag 45 pct. af forretningen - hvordan ser det tilsvarende ud hos Syddanske?

"Hos os er tallet cirka 88 pct. og svagt faldende år fra år, efterhånden som nye medier vokser. Man skal i den forbindelse være opmærksom på, at vi kun ejer en enkelt ugeavis (Vejen Avis, red.) og har outsourcet trykopgaven, så vi har ikke de poster til at gøre dagsbladsdelen til en mindre procentdel."

Du nævner, at I skal finde nye indtægtskilder på netaktiviteter, brand og distributionsnet i 2011 - hvordan nærmere bestemt?

"Tja, det er jo det, vi skal til at finde ud af. Noget er i gang, f.eks. online-konceptet Sweetdeal, som vi driver i vores udgivelsesområde sammen med vores to ejere. Det er kommet rigtig godt i gang, og mere vil følge, som kan give os forretningsområder i kraft af vores brand og vores mulighed for at kommunikere med hele vores landsdel hver dag."

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Grundlægger og adm. direktør i Woomio, Zeth Edwardsen. | Foto: Pr / Woomio
Digital

It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer

Selskabet Woomio har fået en tocifret millioninvestering til at udvikle forretningen i de kommende år fra Vækstfonden og finsk kapitalfond.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok
  • Influencer får bøde for overtrædelse af markedsføringsloven

For abonnenter

Lise Rønne | Photo: Andreas Merrald / Ritzau Scanpix
Forlag

Lise Rønne stopper hos Gyldendal

For abonnenter

Foto: Pluto Tv, Pr
Navne

Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay

For abonnenter

Adm. direktør i Spotify Daniel Ek. | Foto: Mitsuru Tamura/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement

Peter Kjær Jensen, topchef i Postnord Danmark | Photo: Stine Bidstrup
Medienyt

Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent"

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen
Aviser

Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest

For abonnenter

Seneste nyt

  • Lise Rønne stopper hos Gyldendal – 31. jan.
  • It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer – 31. jan.
  • Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent" – 31. jan.
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay – 31. jan.
  • Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement – 31. jan.
  • Sofie Linde stopper som vært på X Factor – 31. jan.
  • Socialdemokratiet hyrer ny pressechef – 31. jan.
  • Spotify stiger i formarked efter vækst i brugerantal – 31. jan.
  • Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest – 31. jan.
  • Dansk organisation går fri af omstrukturering i Bauer Media – 31. jan.
  • Forfatteren Henrik Nordbrandt er død – 31. jan.
  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen – 31. jan.
  • Journalisthøjskolen får ny studieretning – 31. jan.
  • Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset – 31. jan.
  • Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Head of Business Development

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge