"Markedsprisen for journalistik er faldende"

Syddanske medier kom ud af 2010 med et overskud på 13 mio. kr. - som ikke mindst skyldtes en trimmet omkostningsbase. Især lønudgifterne er blevet holdt i stram snor, forklarer administrende direktør og ansvarshafvende chefredaktør, Peter Orry.

I har reduceret omkostningerne med 11 mio. kr. i 2010, hvor har I primært hentet dem?

Louise Reseke

Syddanske medier kom ud af 2010 med et overskud på 13 mio. kr. - som ikke mindst skyldtes en trimmet omkostningsbase. Især lønudgifterne er blevet holdt i stram snor, forklarer administrende direktør og ansvarshafvende chefredaktør, Peter Orry.

I har reduceret omkostningerne med 11 mio. kr. i 2010, hvor har I primært hentet dem?

"Det er på alle fronter. Den største enkeltklump ligger på gagerne. Vi har haft ansættelsesstop i en del af året, været tilbageholdende med at genbesætte stillinger og også holdt igen på vores ret store vikarbudgetter på det redaktionelle område. Så der har været tale om traditionel tilbageholdenhed på alle områder."

Har I reduceret medarbejderstaben i 2010 - og vil I fortsætte med det i 2011?

"Vi har reduceret medarbejdertallet ganske marginalt - og kun i det omfang, vi iværksætter nye, rentable aktiviteter i 2011, bliver der tale om at blive flere. Ellers er udfordringen generelt at begrænse vores faste omkostninger i det omfang, det er muligt. Vi må nemlig konstatere, at markedsprisen for journalistik er faldende. Der er er ganske vist flere kunder end nogensinde, men der er færre, der er villige til at betale for journalistikken.

Online og radio-annoncering har vundet frem, skriver I, kan du uddybe det nærmere?

"Vi sætter hele tiden nye rekorder i sidevisninger og besøgende på jv.dk, og det løftede omsætningen med mellem 50 og 60 pct. fra 2009 til 2010, selv om prisen for bannerannoncering er markant faldende. Vores indtægter fra radiospots har også løftet sig - både
på lokal annoncering i vores ni lokale annoncesplits på Skala.fm og på landsannonceringen."

Nordjyske Medier eksperimenterer med et fleksibelt 3-dages abonnementet - går I med samme eller andre tanker, der skal løfte bladsalg?

"Vi har ingen aktuelle planer om tredages abonnement, men overvejer konstant strukturen i vores bladsalg."

Flere dagblade har ryddet ud i rabatordningerne for at få sundere abonnementsindtægter - hvilken holdning har I til rabatter?

"Vi har den holdning, at det er nødvendigt med tidsbegrænsede introduktionspriser - vi kalder det ikke rabatordninger, for det er det ikke - for at få nye kunder i butikken til at erstatte dem, der falder fra hvert år. Men vi er meget opmærksomme på, at intro-priserne er til irritation for mange trofaste kunder, som efter måske 30 års abonnement kan have svært ved at forstå, at de skal betale fuld pris, mens nye kunder i intro-perioden får en reduceret pris."

Hos Nordjyske udgør avisforretningen i dag 45 pct. af forretningen - hvordan ser det tilsvarende ud hos Syddanske?

"Hos os er tallet cirka 88 pct. og svagt faldende år fra år, efterhånden som nye medier vokser. Man skal i den forbindelse være opmærksom på, at vi kun ejer en enkelt ugeavis (Vejen Avis, red.) og har outsourcet trykopgaven, så vi har ikke de poster til at gøre dagsbladsdelen til en mindre procentdel."

Du nævner, at I skal finde nye indtægtskilder på netaktiviteter, brand og distributionsnet i 2011 - hvordan nærmere bestemt?

"Tja, det er jo det, vi skal til at finde ud af. Noget er i gang, f.eks. online-konceptet Sweetdeal, som vi driver i vores udgivelsesområde sammen med vores to ejere. Det er kommet rigtig godt i gang, og mere vil følge, som kan give os forretningsområder i kraft af vores brand og vores mulighed for at kommunikere med hele vores landsdel hver dag."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også