"Fortsætter udviklingen sådan overlever vi ikke"

Public service-penge går i stigende grad til underholdningsproduktioner. Det ødelægger forretningsgrundlaget for danske fakta-producenter som Koncern TV, siger direktør Thomas Heurlin.
Louise Reseke

Internationale tv-formater som X Factor, Vild med dans og Talent er ikke en entydig succes set med danske producentøjne. Godt nok sikrer de omsætning i produktionsmiljøet, men de er også med til at ensrette pengestrømmen fra tv-stationer til produktionsselskaber. Tv-stationerne bruger i højere grad de eksterne indkøbskroner på underholdningsformater ejet af internationale produktions-giganter som Zodiak (Mastiff) og Freemantle (Blu) - og det presser de danskejede tv-producenter, der ikke har fokus på underholdning, men på public service tv - mener direktør i danskejede Koncern TV, Thomas Heurlin.

"Betingelserne for at lave uafhængigt public service-tv er blevet så ringe, at mange er bukket under," siger Thomas Heurlin med henvisning til, at mere journalistisk orienterede produktionsselskaber som Bastard og Easy Film i de senere år er blevet overtaget af større spillere (her Monday og Eyeworks) med mere fokus på underholdning end public service-genrer som fakta og dokumentar.

Alle er ramt på økonomien
Sammen med Producentforeningen vil Thomas Heurlin forsøge at råbe politikerne op på seminaret ’En succes i krise’ i Landstingsalen d. 2. marts. For uanset hvorfor tv-selskabernes penge i stigende grad går til indkøb af underholdning, så stiller det produktionsselskaber som Koncern TV skidt.

”Alle har fået sværere ved at få økonomien til at løbe rundt. Fortsætter udviklingen sådan, overlever vi ikke. TV 2 er holdt op med at få produceret børne- og ungdomsprogrammer ude i byen, og DR lægger stort set kun underholdningsproduktion ud på nær to årlige fakta-serier,” siger tv-producenten, der bl.a. står bag produktionen af ’Blod, sved og T-shirts’, som DR1 netop har sendt.

Og andre steder end TV 2 og DR er der ikke at gå hen i Danmark, hvis man som tv-producent vil lave den type tv.

Hvis DR skal have konkurrence
"Det er dybt bekymrende, at man er i gang med at udrydde de danskejede produktionsselskaber, som kan give DR konkurrence på public service tv. Hvis man ønsker, at der skal være konkurrence, må man også understøtte et uafhængigt produktionsmiljø," siger Thomas Heurlin.

En del af problemet ligger ifølge producenten også i, at de internationale produktionsselskaber fylder så meget i branchebilledet, at politikerne ikke tænker andet, når de tænker produktionsselskaber.

"Politikerne har ikke fattet en lyd af det hele. De skal holde op med at tro, at tv-producenter kun er internationale, kommercielle koncerner, der laver underholdning," siger Thomas Heurlin, der bl.a. mener, at Socialdemokraternes medieordfører Mogens Jensen er kommet på vildspor på den konto.

Køb andet end underholdning
For når S slår til lyd for, at Public Service Puljen skal slankes, og at kravet til, hvor stor en del af DR’s produktion, der skal købes ude i byen, også skal skæres, handler det om at undgå, at licensmidlerne havner i lommerne på de internationale tv-format-kæmper. Men det vil samtidig ramme de danskejede produktionsselskaber, der gerne vil lave klassisk public service, fordi det vil betyde færre penge til indkøb af eksterne produktioner. Derfor ser Thomas Heurlin gerne, at man øremærker de statslige midler til tv-produktion – i Public Service Puljen eller DR – til forskellige tv-genrer. Så DR og TV 2 altså tvinges til at købe bredere ind genremæssigt - end X Factor og Vild med dans.

”Det er lige meget, hvor mange penge DR tvinges til at lægge ud, hvis de kun bruges på underholdning,” siger Thomas Heurlin.

”Ønsker man at der skal være konkurrence, må man også sikre, at der er en lige fordeling af, hvilken type produktioner der lægges ud, så der også bliver fakta-produktion lagt ud. Hvis ikke, så dør vi," siger han.

Blandt de øvrige initiativtagere til konferencen d. 2. marts er erfarne fakta- og dokumentar-producenter som Helle Faber, tidligere Bastard i dag selvstændig med selskabet Made in Copenhagen, Mette Heide fra Team Production og Lisa Klit fra tv-selskabet.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også