Knudsen forsvarer FM4-partner

People Group er en kulturvirksomhed - og ikke primært et reklamebureau - der styrker chancen for at vinde FM4-koncessionen, siger Berlingske Media, der bliver hovedejer af det nye FM4-selskab.
Per Fanefjord Laursen

Det kom som lidt af en overraskelse i mediebranchen, at Berlingske Media vælger at søge FM4-koncessionen med People Group

Ikke alle kendte til People Group's profil og kompetencer, og mange flere havde svært ved at gennemskue, hvorledes den store aviskoncern har gavn af at inddrage en dansk reklamevirksomhed i en skønhedskonkurrence om at drive public service radio.

Hvorfor har Berlingske Media overhovedet behov for en partner for at stå sig godt i skønhedskonkurrencen om FM4?

”Vi vil gerne vise lidt nytænkning i mediebranchen. Derfor kommer vi med en anderledes alliancepartner - et mangesidigt mediehus, der netop ikke ligner os selv. People Group står for nogle andre kompetencer end vore, som f.eks. ny viden om og tilgang til bøger, kulturliv, m.m. Vi tror også, People Group vil bidrage til at finde de folk, der skal producere vores programmer,” siger Lisbeth Knudsen, der oplyser, at der ikke er flere alliancepartnere i samarbejdet.

Men hvorfor kæde landets mest succesrige reklamebureaudirektør Jan Duckert, der tegner People Group, til ansøgningen. Hvordan hjælper det jeres sag i Radio- og tv-nævnet, at jeres partner primært er kendt som en reklamevirksomhed?

“People Group består af mange forskellige kreative virksomheder, som den meget erfarne Jan Duckert er bestyrelsesformand for. Og endelig skal radioen jo også markedsføres, så reklamebranche erfaringer er også relevante.”

Gemmer der sig også tanker om at udvide samarbejdet med People Group på andre felter?

”Vi samarbejder med forlaget People’s Press, men People Group rummer mange kompetencer, så jeg vil ikke udelukke andre muligheder.”

I den ansøgning, som det nye selskab Berlingske People indleverer på mandag, vil der fremgå navne på en række af de planlagte leverandører til radioen. Det vil fremgå, at radioens drift og udvikling skal foregå i Berlingske People, der ejes af Berlingske Media (70%) og People Group (30%).

Jan Duckert og kreativ direktør Jabob Kvist vil begge indtage pladser i bestyrelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også