Bonnier åbner investerings-posen

2011-resultatet for Bonnier Publications kan blive mindre end i år, for den nordiske magasingigant er på vej med flere lanceringer på print og digitalt.
Tine Brødegaard Hansen

Bonnier Publications lukker 2010 med et trecifret millionoverskud - annoncemarkedet er i bedring, og omkostningerne er skåret til.

Alligevel er adm. direktør Michael Cordsen ikke sikker på, at Bonnier-udgivelser som 'I Form', 'Illustreret Videnskab', 'Costume' og de cirka 50 andre titler, der udkommer i Norden og Rusland vil give et lige så stort overskud i år, for der er sat "væsentligt flere penge af" til lanceringer, udvikling og investeringer. Det gælder både trykte og digitale magasiner.

“Vi har ambitioner om at lancere flere magasiner, men du får mig ikke til at sige hvilke eller på hvilke markeder af hensyn til vores dygtige kollegaer i branchen,” siger Michael Cordsen.

Samtidig er omsætningen kun vokset marginalt fra 2009 til 2010.

Regner I med at kunne øge omsætningen i 2011 - og hvor skal væksten så komme fra?

“Ambitionen er at vokse på toplinjen, men vi har et væsentligt større investeringsomfang i år sammenlignet med 2010 og især 2009.”

Hvordan I kan øge overskuddet med over 50 pct. i 2010, når omsætningen kun er vokset marginalt (til 1,681 mio. kr., red.)?

“I 2009 tilpassede vi organisationen, og det gav afviklingsomkostninger (såsom fratrædelsesordninger, red.), som vi slipper for i 2010. Samtidig har vi nu et lavere omkostningsniveau, som vi fik den fulde effekt af i 2010. Vi er også en virksomhed, der opererer på hele det nordiske marked, så det har en effekt, hvilken vej valutakurserne bevæger sig, og deres udvikling i 2010 har haft en positiv påvirkning af resultatet,” siger Michael Cordsen.

Han peger også på, at abonnementsområdet har været et stort indsatsområde i 2010, og ligesom for dagbladene lyder sangen, at oplagene er blevet mere rentable, selvom de er mindre.

“Abonnementerne er utrolig vigtige for os, fordi vores hovedindtægt kommer derfra, så vi har brugt meget tid på at udvikle værktøjer til at optimere styringen af dem. Noget af den pris, vi har måttet betale, er mindre oplag, men de er til gengæld mere lønsomme. Nogle kanaler, såsom vores egne sites, giver en bedre respons på nye abonnenter, fordi de afspejler magasinets redaktionelle indhold, derfor investerer vi mere i dem, og så har vi set på, hvor dyre præmierne skal være, når abonnenterne starter op,” siger Michael Cordsen. 

Annoncevækst på 4-5 pct. i 2011
På annoncesiden regner Michael Cordsen ikke med et stort opsving i år, men snarere en vækst på fire til fem pct. samlet set. I 2010 var der ikke meget at komme efter på den front.

“I Norge har vi set en positiv trend, som også kom i Sverige fra efteråret. I Danmark er nogle blade gået frem, men totalt set, har vi ikke haft stor vækst i 2010, og vi har været hårdt ramt på boligmarkedet, hvor vi har det største annoncemarked.”

Tiltro til Rusland
I år har datterselskabet Benjamin Media netop lanceret 'Liv' til kvinder 40+ i Danmark, og i Norge kommer kvindemagasinerne 'Stella' og 'Tara Smag' på markedet i april.

“Derudover har vi stor tiltro til, at vores investeringer i den russiske forlagsvirksomhed, vi købte i 2008, begynder at udvikle sig godt, for den blev sat på hold, da den russiske økonomi kollapsede i efteråret 2008,” siger Michael Cordsen.

Ingen guldgrube på tablets i 2011
På det digitale område har Bonnier Publications været først blandt de store udgivere med et Ipad-magasin, 'Illustreret Videnskab', som i Danmark er blevet fulgt op af 'BilMagasinet' fra datterselskabet Benjamin Media og 'Euroman' fra Egmont. Men brugernes interesse for de fleste Ipad-magasiner har været dalende efter nyhedens interesse og såvel lanceringen af Apples tablet i Danmark som selskabets abonnementssystem lod vente på sig. Nu hvor digitale abonnementer via App Store er en mulighed, har den ikke vakt begejstring hos udgiverne, som bl.a. mener, at Apple tager sig for godt betalt for ulejligheden.

“Der kommer flere forskellige salgskanaler end Apple, og jo flere der er, jo bedre. Vi vurderer hele tiden, hvordan vi bedst optimerer vores forretning, og det er nødvendigt, at man kan levere sine produkter til alle platforme, så må vi se om Apple ændrer sine betingelser,” siger Michael Cordsen, som ikke regner med, at pengene for alvor ruller ind for tablet-investeringerne i år, men koncernen kan “lynhurtigt” få alle magasiner over på tablets, når tiden er moden, siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også