MediaWatch

DR giver unge 'Mama' på tv, radio og net

DR søsætter i år en stor satsning for unge samlet under ét nyt brand 'Mama' - med egen tv-kanal, radiostation og webunivers til målguppen.

‘Mama’ bliver med stor sandsynlighed betegnelsen for DR’s samlede store satsning på ungdommen fra 2011.

Brandet Mama vil gå igen hen over alle platforme, herunder en DAB-radio med værter, et webunivers og en tv-kanal med programflader for de unge. Det er DR HD, der ændrer navn, formentligt til DR Mama.

Satsningen sker i forlængelse af den nye public service-kontrakt.
 
Ifølge MediaWatchs oplysninger foreslog DR selv til politikerne, at DR HD skulle ændre profil for at forbedre det public service-indhold, DR tilbyder de unge. Inspirationen var bl.a. den hurtige succes med DR Ramasjang for børn.

DR taber de unge
DR definerer her unge som de 12-25 årige og har tidligere erkendt, at man har et dækningshul i målgruppen, der finder medieindhold andre steder - typisk hos de kommercielle medier. De unge i dag er den første generation unge, der ikke har været børn under tv-monopolet. Bamse og Kylling har ikke haft større betydning for deres tv-præferencer end Disneys figurer og Byggemand Bob.

DR har også måtte høre kritik fra medieforskere af, at DR1 droppede programmer for ungdommen, svækkede talentfabrikken for unge tv-folk, og svigtede traditionerne, der strækker sig tilbage til Poul Nesgaard i Ungdomsredaktionen i 70’erne.

Talent søges
Ifølge MediaWatchs oplysninger har DR allerede tilknyttet flere mandlige værter til det nye tv-brand. Der søges også værter til radiokanalen Mama, der på indholdssiden får mere karakter af ungdomsredaktionen, end det var tilfældet med DAB-ungdomsradioen P5000.

I disse uger er DR ikke videre informative om den nye plan, for den samlede ungdomssatsning afventer en endelig accept fra bestyrelsen på en bestyrelseskonference over to dage, den 17.-18. marts.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Seneste nyt

Se flere jobs