Rønn: Næste fokus er DR1's strategi

DR1 får en ukommerciel programlinje, men den skal holde det nuværende seerniveau. DR er helt afhængig af en relativ stærk hovedkanal, lyder generaldirektørens analyse.
Per Fanefjord Laursen

”En af de vigtige udfordringer for DR i de kommende år er en strategi for den rolle, DR1 skal indtage,” sagde generaldirektør Maria Rørbye Rønn på konferencen 'Public service ved en skillevej', der afholdes torsdag og fredag i Gentofte.

Konferencens præmis er, at public broadcasting i Norden er under stort pres – endda under afvikling. Ligesom TV 2's hovedkanal,  mister DR1 da også gradvist seerandele, hvilket DR's fem nichekanaler indtil videre kompenserer for.

”Men spørgsmålet for DR er, om det er godt nok. Kan vi leve med, at DR1 kommer ned under en kritisk grænse, som vi definerer som en andel på 20 procent (ca. 22 procent i 2011, red.). Lav andel fører også til faldende dækning og opbakning," siger hun.

Public service har behov for hovedkanal
Den tidligere DR-direktør og Tv-direktør for EBU, Bjørn Erichsen, foreslår, at man overvejer hele tankesættet.

”Det kan overvejes, om ikke hele ideen om en hovedkanal skal væk? Man kunne acceptere, at public service-kanaler alle er nicher, med hver sin mindre seerandel, der må samle den dækning, de nu kan.”

Det afviser Maria Rønn som uklogt.

”Jeg mener, at vi ikke kan løse opgaven ved at kun satse på nicher. Nichekanalerne taber opbakning uden en platform som hovedkanalen, og seernes fornemmelse for DR som afsender svækkes.”

Signal til DR1-chef
DR1's strategi vil være at finde ind til kernen af det indhold, som en public service hovedkanal skal tilbyde, og vinde en passende share ad den vej, men uden at trække på de greb, som kommercielle kanaler anvender, sagde hun – med et signal til den nye DR1-chef Lotte Lidegaard.

”Hovedkanaler er vigtige at fastholde for public broadcasterne. Men betragt nichekanalerne som en del af løsningen,” sagde professor Hannu Nieminen, Helsingfors Universitet, der fik opbakning af Lars Banke, Kulturministeriet:

”Uden en hovedkanal mister public service opbakning, og det kan blive svært at løfte sine forpligtelser kun med nichekanaler.”

Næppe overhængende risiko
På den første konferencedag fremgik det dog, at truslen mod public service ikke er overhængende – i hvert fald ikke set med danske øjne. Public service-broadcasting er ikke truet på det danske marked, hvor der leveres public service af DR og TV 2. DR TV tiltrækker en samlet share på 29-30 procent, mens TV 2 har 40 procent.

Ifølge EBU's tolkning er TV 2 at regne for en public service kanal, bekræfter Bjørn Erichsen. TV 2 sender i øvrigt også underlagt en public service-tilladelse og er ejet af staten.

 Maria Rønn minder dog om, at DR1 snart står mere alene som en regulær public service hovedkanal.

”Ligheden mellem DR1 og TV 2 udviskes. I fremtiden får TV 2 abonnementsindtægter, og ændrer dermed økonomi.”

På konferencen valgte man – modsat DR’s sædvanlige kommunikationsstrategi - at bedømme public service ud fra share - ikke dækning. TV 2-hovedkanalen, DR1 og al DR-radio er hver især i kontakt med stort set hele befolkningen over én uge
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også