TV 2-regioners tv-boom gi'r private panderynker

De private regionale medier er bekymrede for, men ser også muligheder i, at alle TV 2-regioner fra 2012 udruller hver deres 24-timers tv-station.
Per Fanefjord Laursen

Det sætter nye tanker i gang - og vækker lidt bekymring - hos private regionale medier, at de otte licensbetalte TV 2-regioner fra 2012 får tilladelse til at udrulle hver sin tv-station, der kan sende 24 timer i døgnet.

Den form for konkurrence fra statskassen er ikke Nordjyske Medias livret, siger direktør Per Lyngby, men lige nu er den nordjyske mediedirektør dog mest afventende.

“Jeg er tilhænger af pluralisme, d.v.s. et samfund med både public service medier og private medier. Konkurrence på lige vilkår mellem disse medier er sundt og til gavn for borgerne og dermed demokratiet. Kun hvis der er ubalance, altså at private medier påføres en urimelig konkurrence med statskassen, er der grund til at brokke sig. Ellers ikke. Og det er umuligt at sige noget om på det foreliggende grundlag,” siger han.

Mere konkurrence for statsmidler
Det er et naturligt udviklingsskridt for TV 2 regionerne, at de fremover kan råde over en hel tv-kanal – og i princippet sende døgnet rundt, mener Søren Knudsen, chefredaktør, Lolland-Falsters Folketidende.

“Men de lokale og regionale dagblade påføres en yderligere konkurrence, finansieret af statslige midler. Vi er naturligvis klar til at tage konkurrencen op, og er da også åben over for et samarbejde på markedsvilkår. De danske mediehuse er i dag meget mere end avispapir. Vi producerer indhold til alle platforme i dag, og det vil ikke være fjernt for os, at levere tv-indhold til regionernes kommende 24 timers kanaler.”

Hvor kommer programmerne fra
Søren Knudsen har dog også svært ved at se, hvad regionerne skal fylde i al den sendetid – og ikke mindst, hvordan de får ressourcerne til at producere regionalt baseret tv i en kvalitet, som seerne faktisk gider se på.

“Det er kun én gang hvert femte år, at vi ser snekatastrofer som den på Bornholm, hvor der var et stort lokalt og regionalt behov for at kunne sende kontinuerligt nyheds-tv.”

Pragmatisk jysk radiodirektør
“Det er lidt specielt, at man taler om mediestøtteordninger til alle mulige medier, samtidigt med at man med licensmidler i hånden påfører yderligere konkurrence til alle de samme medier,” siger direktør Ole Søndergaard, der driver kommerciel regional/lokalradio i byområderne Randers og Århus.

“Rent principielt synes jeg, at det er uheldigt,” siger radiodirektøren, som kommentar til, at han kan få en 24-timers udgave af TV 2 Østjylland som konkurrent til sine radiostationer, Radio ABC og GoFM!

Men han anlægger den pragmatiske indgang til sagen.

“Vi har et fint forhold til dem, og de laver godt tv. Jeg tror godt, at vi kunne samarbejde om nogle ting, også selvom nogle af deres reklamekroner (i TV 2s regionalblokke, red.) vel reelt set er taget i konkurrence med vores.”

Ole Søndergård forestiller sig ikke, at TV 2-regionerne vil få en samlet større share ved at sende hver deres 24-timers kanal. Meget af indholdet vil blive genudsendelser og/eller gentagelser. Seningen til 19.30 fladen på TV 2 vil falde, mens folk i stedet ser regionale nyheder, når det passer dem.

De nye 24-timers regionale tv-kanaler bliver uden reklamer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også