"Trafikken peaker under modeugerne"

Costume dækker modeugen med særligt tema og guides til læserne online. Tøjet kommer først i magasinet, når det kan fås i butikkerne, siger chefredaktør Rikke Agnete Dam.
MediaWatch

I anledning af modeugen har MediaWatch spurgt en række modemedier om deres dæk - her svarer Costumes chefredaktør, Rikke Agnete Dam (foto).

Hvilke særlige tiltag har I i forbindelse med modeugen?

"Vi har et tema denne uge om modeugen i København på costume.dk. Her får brugeren indblik i modeugen fra dag til dag - i form af reportager fra shows og events, plus danske designeres beskrivelser af deres shows og kollektioner. Og ikke mindst tip om alle de efterhånden ret mange ting i byen, som modeinteresserede uden for modebranchen kan komme til uden særlige invitationer. Modeugen handler selvfølgelig mest om mode og tøj, men jo også om skønhedslooks, så vi har desuden Max Factors makeup-artist, Minna Ingerslev, til at blogge for os backstage fra shows, ligesom Costumes egen skønhedsredaktør bringer skønhedsnyheder fra modeugen og for eksempel er backstage hos Stine Goya for at se nærmere på skønhedstendenserne."

Stiger jeres trafik på sitet under modeugen og i så fald, varer effekten ved?

"Ja, vi ser altid en stigning i trafikken omkring modeugen. Trafikken varer ikke ved her, men peaker under modeugerne."

Kan modeugen aflæses på jeres oplag, når I dækker den i magasinet?

"Vi dækker først modeugen i magasinet, når tøjet kan fås i butikkerne - det vil sige om et halvt år. Det er det mest interessante for mange af Costumes læsere, for så kan de selv få fat i tøjet. I modsætning til på costume.dk, hvor det mere handler om et sneekpeak på kommende tendenser. Og så har et trykt magasin jo en lang produktionstid, så vi bruger costume.dk til nyhedsdækningen og magasinet til baggrundsstof og opsamling, for eksempel i form af en samlet formidling af alle de største og bedste tendenser, de nye accessories, upcoming designere, etc. Den dækning sker to gange årligt i Costumes catwalktillæg, som kommer henholdsvis sidst i januar og sidst i februar og ja - det er typisk de to gange, Costume sælger allermest."

Har I oplevet stigende interesse fra annoncørerne op til og evt. efter modeugen - og er det i så fald både digitalt og på tryk?

"Online er der interesse i at være på costume.dk under modeugen netop på grund af de mange brugere, og til en vis grad også i magasinet, fordi det er udgaven under modeugen, der har catwalktillæg, men her handler det jo både i magasinet og fra annoncørernes side især om de kollektioner, der er i butikkerne nu, og at de er på gaden, og ikke om den modeuge, der er i gang."

Hvordan adskiller jeres dækning sig fra de andre modemagasiners dækning?

"Costume har meget fokus på at formidle tendenserne på en brugbar måde. Både så læseren selv nemt kan afkode, hvordan hun skal bruge en tendens og på en måde, så de ting, vi viser, er på forskellige budgetter - både det helt eksklusive og det budgetvenlige. Så på den måde er der en balance i Costume, der hele tiden skal holdes. Det skal på én gang være inspirerende og ultrabrugbart og guidende, og være meget eksklusivt, men samtidig budgetvenligt."

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også