Magasiner 2010: Læsertal var lavpunktet

2010 var fortsat præget af krisestemning, men på annoncesiden lysner det, og lysten til nye lanceringer er tilbage. I 2011 kommer kampen især til at stå om annoncepriser og læsertal.
Tine Brødegaard Hansen

2010 bød på en mere positiv annonceudvikling, men de adm. direktør for Egmont magasiner samt Aller Media har især fokus på den faldende oplagsudvikling og de katastrofale læsertal, hvilket heller ikke har undgået mediabureauernes opmærksomhed.

Her følger tre branchebud på året der gik, og det der venter.

Torsten Bjerre Rasmussen, adm. direktør for Egmont Magasiner

Hvad har været Jeres største forretningsmæssige succes i 2010?

"Vores annoncesalg har udviklet sig meget positivt i 2010, og vi står stærkt på markedet, ikke mindst takket være Alt for Damerne og Eurowoman."

Hvad har været lavpunktet forretningsmæssigt i 2010?

"Det er fortsat en stor udfordring, at ugebladsmarkedet taber ca. fem pct. i volumen. Selvom markedet er strukturelt udfordret, har vi en stor tiltro til, at mediegruppen står stærkt både på print og på relaterede tjenester, herunder online. Derfor vil vi arbejde hårdt for, at denne tilbagegang stoppes ved at udvikle vores printprodukter og aktiviteter relateret til disse stærke mærkevarer."

Hvad er Jeres forventninger til forretningen i 2011?

"Vi forudser en beskeden stigning på annoncemarkedet og en mindsket oplagstilbagegang samt pæn vækst på nye indtægtsstrømme."

Pål Thore Krosby, adm. direktør Aller Media

Hvad har været Jeres største forretningsmæssige succes i 2010?

"I øjeblikket har vi de to største familieugeblade - FamilieJournal og Ude og Hjemme, de to største billedugeblade - BilledBladet og Se og Hør og Danmarks to største kvindeugeblade - Femina og Søndag. Jeg bliver også nødt til at nævne vores satsning på 'Primetime Kvinder', som virkelig har sat en underprioriteret målgruppe på kortet en gang for alle. Vi er også tilfredse med vores tilpasninger på omkostningssiden som gør at vi fortsat har en forsvarlig lønsomhed."

Hvad har været lavpunktet forretningsmæssigt i 2010?

"Det har været den nye målemetode for læsertal fra Gallup. Mange af tallene er fuldstændig uforståelige, og hele magasinbranchen reagerer på en metode som må være fejlagtig."

Hvad er Jeres forventninger til forretningen i 2011?

"Vi forventer, at 2011 vil blive et år, hvor der fortsat er pres på ugeblade og magasiner, og hvor der fortsat vil være kamp om at skabe lønsomhed på digitale og andre nye forretningsområder."

Linda Christensen, kontaktchef, IUM

Hvad har forretningsmæssigt været højde- og lavpunktet for magasin/ugeblads-kategorien i 2010?

"For forlagene må det naturligvis være, at bruttospendings på annoncer for 2010 viser et fortsat fald på 11 pct. i gennemsnit på de fire store forlag, hvis man sammenligner januar til oktober 2010 med 2009. Branchen har godkendt Gallups nye læsertalsmetode som valid, men desværre for forlagene, har den også vist, at magasinerne leverer noget færre læsere end forventet. Da vi køber læsere og udregner kontaktprisen for en læser baseret på læsertallene, vil det betyde en stor diskussion omkring priserne og værdien af de forskellige magasiner i forhold til hinanden og i forhold til andre mediegrupper."

"Der er ikke mange højdepunkter, men der sker investeringer i markedet igen fra forlagene med nye magasiner, investeringer i nettet, og Allers tiltag omkring kvinder 40+ for at forsøge at skabe debat og fokus i markedet."

Hvad er Jeres forventninger til magasinerne i 2011 mht. annoncer og lanceringer?

"Der er ingen tvivl om, at det ser ud til, at der langsomt kommer mere gang i hjulene igen, og at annoncørerne ser mere positivt på 2011, men vi er stadig ikke ude af krisen, og vi vil ikke være tilbage på samme spendingniveau som før krisen. Der skal altså kæmpes hårdere fra mediernes side for at få del i spendings, og det kan presse priserne. Mens Aller og Bonnier har lagt op til en fastholdelse af 2010 prislisterne, så har Egmont lagt op til en stigning på mellem 0-2 pct. og Benjamin ligeledes på 2 pct."

"Jeg tror ikke som sådan, at vi vil se mange flere magasinlanceringer i 2011. Trenden går mod magasiner, som er mere og mere specialiserede, men der skal alligevel en vis volumen til, for at et magasin løber rundt. Det danske marked er dog lille og markedet er rimelig fuldt, som det er nu. Der hvor jeg ser mulighed for vækst og fokus fra forlagene er klart på den digitale front."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også