Champions League kan skifte tv-kanal i 2012

Et TV 2-bud på Champions League-rettighederne næste år, vil være TV3's værste mareridt.
Per Fanefjord Laursen

Opdateret: MTG's Champions League-kontrakt er efterhånden den eneste sportsrettighed, der for alvor adskiller TV3-kanalerne fra de mange konkurrenter. Brandet og kampene er en grundpille i tv-selskabets plads på markedet, især i dette efterår.

Udfordringen for MTG er dog, at den tv-attraktive aftale udløber efter planen i første halvår 2012. Det betyder, at TV3+ er sikker på at kunne vise storkampe med de bedste klubber - måske også danske - i én sæson mere ud over den sæson, som er i gang.

Ingen forhandlinger
MTG’s danske direktør Jørgen Madsen forventer, at der skal bydes på en ny tre-årig kontrakt for 2012-2015 - på et tidspunkt i 2011, men han er i skrivende stund ikke helt klar over hvornår.

“Jeg kan blot sige, at vi ikke har indledt forhandlinger endnu om en ny kontrakt”.

Forventer du mere konkurrence om rettighederne fra danske eller nordiske konkurrenter denne gang?

“Der bliver hård konkurrence, som der er hver gang rettighederne er i udbud,” siger MTG’s Jørgen Madsen.

CL i høj kurs
TV 2-ledelsen antydede ved en annoncørpræsention for nylig, at Champion League-rettighederne ville kunne lune på hovedkanalen. TV 2's hovedkanal er under stort pres, og rettighederne er mere værdifulde end nogensinde for et tv-selskab. Der udsigt til, at to danske hold får adgang til at spille sig til en plads i turneringen, der i kølvandet på FCK’s vellykkede deltagelse i efteråret har tilført TV3+ rekordhøje seertal og profil.

TV 2 understregede efterfølgende, at der ikke arbejdes med konkrete planer om at byde. Men ifølge MediaWatchs oplysninger er netop det scenario skræmmende for MTG - og SBS. Hvis TV 2 med nye abonnementstindtægter i ryggen føler sig stærke nok til at kaste sig ind i kampen om Champions League-kampene.

TV 2 er ikke klar
OMD finder imidlertid, at det scenario er urealistisk. Bureauet tror ikke, at TV 2 i dag vil gå ind i et bud om Champions League. Koncernens nuværende kanal-portefølje passer ikke.

“Formatet ville i min optik ikke klæde hovedkanalen og kun lune i de tilfælde, hvor danske hold gjorde det godt, hvilket der ikke er garanti for. Samtidig kan jeg ikke forestille mig, at Champions League-formatet ville kunne indbringe større reklameindtægter, end de formater, det nødvendigvis ville erstatte,” siger Trading Director Claes Braagaard.

Ny kanal
OMD mener, at hvis TV 2 skal ind Champions League, er koncernen nødt til at etablere en ny high-pay betalingskanal, som kan finansiere indkøbet, og hvor rettighederne kan få plads til at folde sig ud. Men han kan sagtens se, at rettighederne kunne tiltrække en relativt højere reklameomsætning - og bidrage til, at kanalen vandt en højere og hurtigere penetration fra starten.

TV 2 må ikke i dag lancere en ny kanal, men det må koncernen godt fra 2012, når abonnnementsindtægter på 300-400 mio. begynder at tikke ind på kontoen.

“Jeg mener nu stadig, at det er urealistisk for TV 2, med eller uden abonnementsmillioner fra hovedkanalen i ryggen,”  siger Claes Braagaard.

Et offensivt TV 2s engagement er ydermere kompliceret af, at TV 2 Sport, der er ejet af TV 2 og MTG, i dag viser de Champions League-kampe, som TV3+ springer over.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også