Den norske avis VG, der er på vej med en Ipad-version, vil forsøge at undgå Apples provision.
For hvert salg, kræver Apple 30 procent af indtægterne. Derudover ønsker selskabet også, at betalingen foregår via kundernes brugerkonti hos Apple. Det giver nemlig kontrol med både informationer om kunderne og selve pengestrømmen.
Men VG's betalingsmodel ligner dem Financial Times og Wall Street Journal bruger, skriver kampanje.com.
Her er det aviserne selv, der trækker abonnementsbeløbet, fordi kunderne registrerer sig hos dem.
Den type løsninger, og VG's kamp for at opnå noget lignende, bliver bakket op af kommunikationsrådgiveren Lasse Gimnes.
"Det er nu man må begynde kampen om indtægtsfordelingen – og kampen om at få nærkontakt med kunden. Denne kamp må ikke udsættes. Det er en vigtig kamp for at indholdsleverandørerne på sigt skal ha indtægter nok til at investere i godt indhold. Mediebræt-leverandørene vil også være stærkt afhængige af at indholdsleverandørerne producerer et godt og righoldigt indhold," siger han blandt andet til kampanje.com.
- TBH