DJ afviser OK-kritik

Når flere medieledere peger på, at forhold som løn og flermedialitet ikke er fulgt med medieudviklingen, har de sig selv at takke, mener DJ's næstformand Fred Jacobsen.
MediaWatch

Arbejdsgiverne skal stoppe piveriet over journalisternes rettigheder, for de har selv været med til at forhandle dem på plads, og desuden er journalisterne i høj grad kommet arbejdsgiverne i møde i forbindelse med krisen. Det mener Dansk Journalistforbunds næstformand Fred Jacobsen, der her kommenterer fire medielederes påpegning af forhold, der vanskeliggør fornyelse og modernisering af dagbladsdrift.

"Det er svært at svare på de konkrete kritikpunkter, fordi overenskomsterne er så forskellige for de enkelte dagblade, og især når de (medielederne, red.) udtaler sig anonymt," siger Fred Jacobsen, som skyder bolden tilbage på arbejdsgivernes egen banehalvdel.

"De har selv halvdelen af kortene på hånden, så i stedet for at pive, kan man jo spørge, hvor de selv er i lønkampen? Ofte er der et stort spring imellem grundlønnen og de reelle lønninger, fordi den enkelte journalist selv forhandler løn og tillæg. Så medielederne har selv været med til at skrue lønnen op," siger Fred Jacobsen, som tilføjer, at lønstigningen ved de seneste forhandlinger var meget begrænset.

Han kan ikke genkende, at DJ's medlemmer ikke skulle tage hensyn til dagbladenes strukturelle udfordringer i form af faldende oplag og annonceindtægter.

"Vores oplevelse er, at medlemmerne rykker sammen om deres arbejdsplads, når de oplever, at den har det hårdt, og at kollegaer bliver fyret. Og så er det klart, at vi ikke råder dem til, at de bare skal stille høje krav, det er noget pladder, men samtidig er vi jo ikke sat i verden for at arbejde for at forringe medlemmernes vilkår," siger Fred Jacobsen.

Flermedialitet var et stort diskussionsemne ved årets overenskomstforhandlinger, men også her har medielederne selv et ansvar, mener Fred Jacobsen.

"Hvis arbejdsgiverne ikke synes, at de fik nok ud af de diskussioner, må de jo tilbyde deres medarbejdere noget mere, for prisen skal være rigtig, når kravene øges. Det er en handel," siger Fred Jacobsen.

Diskussionen om husaftalerne, det vil sige de enkelte mediehuses særaftaler, kender han også kun alt for godt, og den er han ved at være godt træt af.

"Vi kan dokumentere, at værdierne af husaftalerne for samtlige dagblade er forringet kraftigt hen over de senere år. De har afspejlet, at det engang var bedre tider i branchen, men det er ikke længere tilfældet, og det er udtryk for tilpasning til den strukturelle udvikling."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også