MediaWatch

"Let's try it - er en del af vores kultur"

Den journalistiske kvalitet er lige så høj online som på print, mener Line Ørskov, ny ansv. chefredaktør for IDG's medier. Hun arbejder bl.a. på en revitalisering af Computerworld.

Line Ørskov har siden 1. april været chefredaktør for Computerworld, en af IDG's tre medier, der også tæller PC World og PC World Business Center, hvoraf de to sidstnævnte udelukkende er onlinemedier. 

Siden september har hun også været ansvarshavende chefredaktør for alle tre medier, hvis redaktioner er blevet lagt sammen.

Hendes opgave bliver at implementere sidste del af den strategiproces, medierne har været igennem under tidligere chefredaktør Jan Horsager.

"Vi er inde i en bedre økonomisk gænge nu end i 2009, der var brutal for IDG ligesom for andre mediehuse. Vi har skåret ned, og nu bygger vi op," siger Line Ørskov.

Efter et markant omsætningsfald i det foregående regnskabsår, nåede IDG i det regnskabsåret 09/10 (der sluttede 30. september, red.) op på et driftsplus på 2,5 mio. kr.

Nu er det tid til udvikling
1. september resulterede det i et nye medie, PC World Business Center.

"Vi vil gerne være mediehuset for it-beslutningstageren, og der havde vi et hul. PC World er til forbrugeren og privatpersonen som it-beslutningstager, og Computerworld er målretett it-chefen, men vi manglede et medie til virksomhederne mellem 0 og 20 ansatte, hvor den adm. direktør ofte også håndterer marketing, økonomi og it. Udfordringen ved at tænke i nicher er, at segmenterne skal være store nok til, at mediet er økonomisk bæredygtigt, og det mener vi, at Business Center er," siger Line Ørskov.

Et andet udviklingsprojekt gælder "revitaliseringen" af Computerworld på print.

"Det er for tidligt at sige noget om, hvad vi konkret gør, men vi ser på Computerworlds profil, hvordan vi fortæller historierne og på det visuelle udtryk."

Fagbladene har journalistisk fordel
Men det fornyede fokus på printudgaven af Computerworld betyder ikke, at Line Ørskov anser den for at være vigtigere end nettet. Computerworlds journalister har på både print og net medvirket til at afsløre milliardsvindlen i IT Factory. Senest har journalist Kristian Hansen fået FDIM's pris for bedste netjournalistik for artikler om kommunernes udbudsskandaler på it-området.

"Fra et journalistisk perspektiv synes jeg ikke længere, at man kan skelne mellem online og print. Journalistikken kan have forskelligt format og længde, men kvaliteten er lige høj på begge platforme," siger Line Ørskov, der er "enormt stolt" af FDIM-prisen.

"Den er et godt eksempel på, at niveauet på fagbladsjournslistikken er højt, fordi vi specialiserer os og har ro til at komme spadestikket dybere. Vi kombinerer traditionel graverjournalistik med høj faglighed."

Lige støtte til lige god journalistik
Af samme årsag, har Line Ørskov svært ved at se logikken i, at dagbladene støttes, mens fagbladene må klare sig selv.

"Jeg synes selvfølgelig, at den journalistik, vi leverer, er lige så relevant som den de store dagblade leverer, og at vi fortjener støtte på lige fod," siger Line Ørskov.

Trods den seneste pris og enhedsredaktionen som de tre medier nu har, har hun ikke planer om at nedsætte en decideret gravergruppe sådan som morgenaviserne alle har gjort.

Smartphones udvider fagbladenes rækkevidde
Ud over ændringerne på de eksisterende medier, er Line Ørskov også inde over udviklingen af en ny Iphone-app til Computerworld. Og udbredelsen af smartphones åbner nye muligheder for fagmedierne, mener hun.

"Hele den mobile trend er meget interessant, fordi man kan ramme brugerne på nogle andre tidspunkter, end vi normalt gør som fagmedie. I dag har vi typisk brugernes opmærksomhed i deres arbejdstid fra cirka kl. syv-otte om morgenen til kl. seks om aftenen. Men med smartphones kan vi nå dem, når de sidder i toget eller lige før de går i seng. Det udvider adgangen til vores medie."

Spørgsmålet er, om det lægger mere pres på redaktionernes produktion, der i forvejen ikke har en ansat for meget.

"Det kommer an på, hvor meget man banker til nyhedsstrømmen, og hvor meget man spreder sit indhold over dagen. Hvis man leverer andet indhold end hårde nyheder, kan man jo lægge det til publicering eksempelvis kl. seks om morgenen," siger Line Ørskov.

Ipad må vente
Når det gælder Ipad'en og andre tablets, er Line Ørskov mere forbeholden.

"Ipad'en er interessant, men det kræver udgifter til udvikling at forsøge sig med den, og før vi ser større modning på markedet, forholder vi os afventende. Men jeg kan se på mit eget Ipad-forbrug, at jeg er begyndt at bruge den i stedet for computeren, fordi det er hurtigere at tjekke mails og netmedier på den om morgenen for eksempel. De nye platforme åbner jo op for, at vi kan tage betaling for indhold, så det er en klar mulighed for at lave om på en udvikling, der har gjort, at alt er gratis på nettet, samtidig med at god journalistik ikke er gratis at producere."

Lige som den journalitiske kvalitet på dagbladene og fagbladene er på niveau, er tankegangen vedrørende indtægtsstrømme også nogenlunde den samme, når man spørger Line Ørskov. Også i IDG lyder mantraet "mange bække små".

"Tidligere kunne man leve af annoncer, men de kan ikke længere bære den journalistik, vi gerne vil levere, så vi kombinerer med en masse andre tiltag, der løser forskellige behov hos brugerne. For eksempel via vores event-forretning, hvor vi laver 40 events om året og til marts skal være vært for landets største it-messe."

"Let's try it"
Også de store mediehuse er begyndt at melde ud, at det er nødvendigt at være mere risikovillige og at være klar til at lukke ny projekter ned, hvis de skuffer. Men det er der ikke noget nyt i for IDG, siger Line Ørskov.

"Udtrykket let's try it er en del af vores kultur. Fungerer et nyt medie eller initiativ ikke, siger vi pænt farvel til det. Jo tungere struktur man opbygger, jo sværere bliver den tilgang, så det taler også for at vi har fået en enhedsredaktion," siger Line Ørskov.

Computerworld havde et oplag på 9.100 i første halvår 2010, ifølge Dansk Oplagskontrol.

PCworld.dk havde i september i år 163.013 brugere, ifølge FDIM.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Seneste nyt

Se flere jobs