MediaWatch

Danmarks bedste avisdesign kåret

Danske Dagblades Forening har kåret vinderne af den årlige designkonkurrence for print- og netaviser.

Hvert år finder Danske Dagblades Forening de bedste avisforsider og netaviser. Denne gang var Politiken største aftager af guldmedaljerne.

Politiken løb med prisen for Årets Avisside, der blev bragt i forbindelse med VM i fodbold i sommer. Avisen havde valgt at lade en grøn fodboldbane pryde forsiden på dagen for den første kamp, og det begejstrede dommerpanelet:

”En meget velfortjent guldmedalje, et trut i vuvuzelaen og et stort tillykke til tegner Philip Ytournel fra Politiken,” lyder det i begrundelsen.

Også en anden forside fra Politiken løb med sejren. Denne gang i en helt ny kategori: Særprisen. Her finder dommerne en detalje på en af de i forvejen indsendte sider, de mener, er noget helt særligt. Politiken blev belønnet for i bladhovedet at have ønsket dronningen TILLYKKE (foto).

Ovenikøbet kunne Politikens netavis også løbe med titlen Årets Webavis. Dommerne fandt, at avisen nye layout stadig holder stilen og har vundet læsernes anerkendelse.

Ekstra Bladet tog titlen Årets Webdækning med hjem for deres dækning af klimatopmødet COP15.

”Ekstrabladet viste gennem innovation og betydeligt mod, at de mestrer online-mediet bedre end andre,” lød det blandt andet i begrundelsen.

Det blev også til guld i den åbne klasse for Ekstra Bladet. Her premieres avisen for sit digitale krimikort, hvor læserne hele tiden kan holde sig opdatere på, hvor i landet der bliver anmeldt kriminalitet.

27 aviser havde indsendt bidrag til konkurrencen. Heraf var der 19 avissider fordelt på 11 deltagende dagblade, der vandt guld, sølv eller hædrende omtale.

- RL

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Seneste nyt

Se flere jobs