London-kanaler frikendt

Det er i orden, at TV3- og SBS-kanalerne sender under britisk flag, viser ny afgørelse, der dog også bebuder øget kontrol med kanalerne - og har affødt en ny sag mod TV3.
Per Fanefjord Laursen

SBS TV og TV3 kan fortsat nyde godt af de mere lempelige britiske reklameregler på tv - der bl.a. giver mulighed for reklamebreaks i programmerne.

Radio- og tv-nævnet har netop truffet sin afgørelse i den klagesag, der blev anlagt mod TV3 og SBS TV i efteråret 2009 af en enkelt TV 2-medarbejder og af Det Ny Public Serviceråd, fordi kanalerne i en lang årrække har sendt fra London og derfor ikke skal følge mere restriktive danske reklameregler.

Nævnets beslutning, baseret på Ofcoms udtalelse, siger, at både TV3-kanalerne og SBS-kanalerne opfylder kravene i det såkaldte AVMS-direktiv - så kanalerne juridisk set er hjemmehørende i England. Det oplyser Radio- og tv-nævnet på vegne af den britiske pendant, Ofcom, der i januar 2010 fik sagen overdraget via det danske Radio- og tv-nævn.

Sag om reklameoverskridelser
Afgørelsen får dog et efterspil for SBS TV og TV3.

Først og fremmest står TV3 over for en ny klagesag fra en privatperson om overskridelse af reklametid, der er affødt af hovedsagen.

TV3 er blevet anmeldt til Ofcom for ikke at overholde Ofcoms regler for reklametid – d.v.s. at reklamer maksimum må udgøre 12 minutter i en klokketime. Undersøgelser viser, at TV3 i den senere tid ret systematisk overskrider tidsbegrænsningen; en forseelse, som de britiske myndigheder historisk har taget langt mere alvorligt, end spørgsmålstegnet, der sættes ved de tv-kanaler, der sender til udlandet fra deres hovedstad.

Nævnet har på et møde med Ofcom bedt den britiske myndighed om skærpet tilsyn med alle London-kanalernes overholdelse af de gældende grænser for antallet af reklameminutter og reklamebreaks.

Ifølge MediaWatchs oplysninger er det et emne, Ofcom vil gå videre med overfor TV3.

Drop reklamebreaks
Derudover vil Radio- og tv-nævnet i nær fremtid anmode Ofcom om at opfordre TV 3 og SBS til at droppe reklamebreaks i deres programmer. Den såkaldte artikel 4 i EU's AVMS regelsæt åbner for, at når der er tale om tv-kanaler, der primært retter sine programmer mod et andet land end England – i dette tilfælde mod Danmark - kan modtagerlandet opfordre Ofcom til at opfordre f.eks. TV3 til frivilligt at følge dansk lov.

De bløde formuleringer inviterer dog næppe til de helt store forandringer. Og Ofcom er ifølge MediaWatch-kilder ikke specielt nidkære omkring de hundredvis af tv-kanaler baseret i London, der sender til andre lande.

Men efterkommes opfordringen ikke af TV3 og SBS, kan Radio- og tv-nævnet selv rejse en sag ved EU Kommisionen. Ifølge MediaWatchs kilder vil Nævnet i så fald overveje, hvorvidt det kan betale sig at søsætte en sag. Det er langt fra sikkert, set i lyset af de forudsætninger, som SBS og TV3 har præsenteret i sagen, og som Ofcom accepterede.

MediaWatch afventer kommentarer fra både de berørte tv-selskaber og klagerne.

Foto: Fra TV3's 'Amalies verden'.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også