Lose: Modeugen ikke så afslappende som tidligere

Eurowomans chefredaktør Anne Lose fortæller her om magasinets dækning af modeugen i Paris, som får konkurrence fra bloggere og Burberrys livestreaming.
Tine Brødegaard Hansen

Hvordan dækker Eurowoman modeugen i Paris i år?

"Vi blogger fra modeugen dagligt, men det tager jo et halvt år, før læserne kan få fat i det tøj, der bliver vist på modeugen lige nu. Måske vil vi satse mere på tv fremover, ligesom vi gjorde under den københavnske modeuge, hvor vi havde et samarbejde med TV 2, som optog vores stylist Gertrude Bønnelykke, når hun rapporterede back stage. Det fik vi mange klik ud af, men det er et større arbejde at tage udstyret med til Paris."

Hvordan har udviklingen været i mediernes dækning af modeugen?

"Der er sket meget på kort tid. For få år siden var de nyeste tendenser mere skjult for brugerne. De kunne primært gå på style.com, men i dag er der bloggere overalt. Vores moderedaktører har besøgt Isabel Marants showroom (fransk designer, red.) og har straks lagt billeder af tøjet på vores site. Så det er ikke lige så afslappende som tidligere at være til modeuge. Derudover livestreamer Burberry for eksempel deres show i London til kunder i Dubai og Tokyo (hvilket bliver vist på eurowoman.dk, red.), så der er en meget større dækning end tidligere, og det er godt, for mode har været en meget lukket verden."

Hvilke medier får de bedste pladser?

"Det gør store magasiner som Vogue, Harper's Bazaar, Dazed and Confused, Love, indkøberne og kendisser. Vi andre sidder oppe bagved, men til den københavnske modeuge er vi jo vigtige medier, og der får vi altid gode pladser."

Hvilke kendte mediepersonligheder er blevet spottet?

"Vores journalister har blandt andet set set Kate moss til Dior og Lea Michele til Stella McCartneys show, da de begge to er veganere, samt  Delphine Arnault (datter til ejeren af mode- og champagneimperiet LVMH, red.) til Celine."

Hvilken goodiebag er bedst?

"De er generelt blevet mindre og mere sparsomme efter krisen, men den bedste i Paris er altid Chanel. Der får man make-up og parfume."

Hvilken inspiration kan I bruge i magasinet?

"I Paris bliver man mere inspireret af kvindernes stil på gaden end af et look hos Jean Paul Gaultier. Det giver fornyet energi og fed inspiration til, hvordan næste sæson skal se ud. Når alle modeugerne i Milano, Paris, London og New York er overstået, sætter vi os sammen og vælger, hvad der er mest brugbart. En ting er jo, hvad vi synes er flot, noget andet er, hvad læserne vil gå i."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også