Svane: "Vi har brug for flere afsløringer"

Politikens nye journalistiske chefredaktør, Anne Mette Svane, lover en journalistisk potent Politiken med mere undersøgende journalistik.
Tine Brødegaard Hansen

Anne Mette Svane er i en alder af bare 34 år blevet Politikens øverste journalistiske fanebærer - næstefter Tøger Seidenfaden. Turen til toppen har været en kort. I oktober blev hun ansat på Politiken fra Jyllands-Posten, i december blev hun konstitueret nyhedschef, da Anders Krab-Johansen sagde op og drog til TV 2, i juni blev hun udnævnt som nyhedschef, og nu er hun en del af en ny chefredaktør-trio, der også inkluderer Lars Grarup.

Karrierehoppet finder sted i turbulente tider, hvor medielandets mælk er blevet sur og honningen er stivnet, hvilket gør Politikens største journalistiske udfordring lysende klar for Anne Mette Svane.

"Vi er i et marked, hvor oplagstallene er under pres. Politiken laver i dag en hamrende god kvalitetsavis, som vores meget loyale læsere er glade for, men vi skal også udvikle redaktionelle produkter, som tiltrækker nye læsere," siger Anne Mette Svane.

Men det er ikke kun hårdt arbejde.

"Politikens læsere er sjove at lave avis til, fordi de er så veluddannede, internationalt orienterede og nysgerrige. Det stiller høje krav til det journalistiske indhold - og det gør udfordringen interessant.

Hvordan vil medarbejderne mærke, at du bliver chefredaktør?

"Jeg kom til Politiken i oktober sidste år, så de kender mig godt og ved, at jeg har baggrund som klassisk nyhedsjournalist og er vildt ambitiøs, når det gælder indhold."

Hvem er dine journalistiske forbilleder?

"Jeg har kun haft interessante chefer, men jeg har aldrig haft idolplakater på væggen, så jeg går ikke op i forbilleder. På Aktuelt var Anders Jerichow en kompetent, lyttende og sympatisk chef, på Jyllands-Posten har jeg bl.a. haft Jørn Mikklelsen som chef. Han er en fremragende journalist, som er god at sparre med og har vist mig stor tillid, det er en skam, at han nogle gange bliver misforstået som lidt brutal eller hård, det har jeg aldrig oplevet. Nu har jeg Tøger Seidenfaden som chef med lang erfaring og godt menneskekundskab. Og så er han hamrende skarp og dannet."

Anne Mette Svane skal være med til at forme Politiken, men dens ihærdige medarbejdere og "stærke brand" kommer nok også til at forme hende. Anne Mette Svane vil dog ikke acceptere tesen om, at det er en avis, der efterhånden er mere kendt for holdninger end hårde nyheder.

"Det er en misforståelse at tro, at views fylder meget mere end news i Politiken. Nyhederne udgør maskinrummet i Politiken, men vi er både news og views. Sagen om Jægerbogen, Irakcentret og Muhammedforliget (med personer der hævede at være efterkommmere af profeten Muhammed, red.) har vakt stor opmærksomhed, men dagligt bliver vi citeret for vores kvalitetesjournalistik på højt niveau. Den udvikling skal vi fastholde," siger Anne Mette Svane.

Hvor meget forandrer din rolle sig fra at være nyhedschef til at være journalistisk chefredaktør?

"Kernen er stadig, at jeg har det daglige ansvar for det journalistiske indhold og planlægger morgendagens avis. Derudover går jeg mere ind i udviklingen af nye redaktionelle satsninger. I chefredaktionen deler jeg også det overordnede ansvar for det kommercielle og strategiske."

Flere midler til undersøgende journalistik
Hvordan trekløveret Svane, Grarup og Seidenfaden vil spænde af er endnu uvist, men Anne Mette Svane forventer dels at lære af de to erfarne mediefolk, dels at bidrage med sit stærke journalistiske fokus. Det vil hun blandt andet bruge til at kæmpe for flere midler til den undersøgende journalistik.

"Vi har brug for flere afsløringer, fordi de får vigtige og væsentlige historier frem. De giver samtidig Politiken en klarere profil og identitet. Vores undersøgende journalistik bliver inden for et bredt felt af alt fra kultur til erhvervslivet, så længe dokumentationen er klokkeklar og sættter dagsordenen. Vi har allerede tillægget PS som et journalistisk flagskib og dermed formatet til den type journalistik, men vi har også plads til afsløringer i resten af avisen."

Hvordan forholder du dig til, at journalistisk kvalitet sjældent afspejler sig i øgede salgstal?

"Hvis man laver årets vigtigste historie, og det ikke giver 1000 nye abonnenter, må man fokusere på, at det giver journalisterne en begejstring og stolthed over at være på en avis, hvor man prioriterer kvalitetsjournalistik, og det gør dem bedre. Man kan ikke alene se på den økonomiske side af sagen. De bedste afsløringer giver også på længere sigt læserne en klar opfattelse af, at Politiken sætter dagsordenen."

Det kan være svært at se forskel på dagbladenes netudgaver, skal politiken.dk have en klarere profil?

"Politikens netavis skal give en klar opfattelse af, at man er i et Politiken-univers, og det gør den også i store træk, men det er rigtigt, at mange af de store mediers sites bliver ensrettet, fordi konkurrencen om at finde de nyeste vinkler på dagens største historier er benhård. Det skyldes, at nyheder stadig er nettets kernefunktion, og så kan det heldigvis bruges til mange andre ting også, hvilket vi udvikler mere hen ad vejen."

Hvornår får Politiken næste gang en Cavling-pris?

"Sidste gang var med Olav Hergels og Miriam Dalsgaards fremragende dækning af udlændige- og integrationsområdet (i 2006, red.), hvor vi skal kunne noget særligt. Når vi vinder næste gang bliver det også ved at beskrive virkeligheden, men kvalitetsjournalistik skal ikke kun være et internt konkurrenceparameter i branchen, vi gør det for læsernes skyld."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også