Brugerbetaling: Nem-ID kun én mulighed

Det handler om penge, kontrol og brugernes accept, når dagbladene skal vælge en digital betalingsform. Nem-ID er kun en af flere muligheder, siger Ekstra Bladets udviklingsdirektør.
Tine Brødegaard Hansen

PBS-produktet Nem-ID er blot et af flere bud på en betalingsløsning - eller en identifikationsløsning - som danske avislæsere kan tage i brug, når de længere ude i fremtiden modtager nyheder på en tablet eller en e-reader.

Det mener Søren Svendsen (foto), der er udviklingsdirektør på Ekstra Bladet. Han har været med til at udarbejde en rapport for Danske Dagblades Forening om dagbladenes muligheder på de nye platforme, som specifikt fremhæver Nem-ID som en attraktiv mulighed.

Nem-Køb er mere interessant
Men Søren Svendsen forholder sig noget kritisk til en entydig tolkning af anbefalingen:

"Nem-ID er en mulighed, men jeg ser det stadig som en umoden løsning, der endnu ikke har bevist sit værd. Det er ikke en lige så intuitiv løsning som andre, blandt andet fordi man skal benytte et fysisk nøglekort sammen med sit password. Nem-ID's søster-
produkt Nem-Køb er mere interessant på nuværende tidspunkt (her skal brugeren kun taste kontooplysninger ind en gang, red.). Derudover er der også DIBS (nordisk udbyder af betalingsløsninger til nettet, red.), og der har aldrig været så mange internationale aktører på markedet som nu."

Tror du på, at dagbladene kan fastholde samarbejdet og finde en fælles løsning?

"Vi er i samme branche, men vi er også konkurrenter. Vi har et fælles behov for at udvikle nye forretningsideer, så der er et godt grundlag for erfaringsudveksling. Det er selvfølgelig begrænset, hvor detaljeret vi på Ekstra Bladet vil fortælle om erfaringerne med eBladet (dagens avis på computeren, red.), ligesom Berlingske Media ikke vil afsløre alt om løbnu.dk. Vi følger lanceringerne, og vi kan helt klart lære af hinanden. Men det er for tidligt at gætte på, om det også betyder, at vi finder en fælles betalingsløsning," siger Søren Svendsen.

Benspænd fra Apple
DDF-rapporten fokuserer meget på, at dagbladenes digitale produkter ikke skal være knyttet til en bestemt e-reader eller tablet-type. Til gengæld nævner rapporten ikke meget om applikationer, der ellers står højt på listen hos mange internationale medier.

"Apples App Store er et eksisterende marked med en begavet betalingsløsning, så det er naturligt at prøve ting af dér. Og på den måde er applikationer interessante. Men vi ønsker ikke at lægge alle vores digitale æg i en Apple-kurv, en Google-kurv eller andres kurve," siger Søren Svendsen og tilføjer:

"Vi sikrer bedst vores uafhængighed ved at være browserorienterede i udviklingen, dvs. benytte en teknisk platform, som er tilgængelig via alle de nye apparater. Det handler også om, at vi vil have fuld kontrol over vores indholdsprodukter. Det har vi ikke i App Store."

Søren Svendsen skyder på, at de næste 12 måneder bliver afgørende for hvilke digitale betalingsløsninger, der vinder indpas på det danske marked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også