JSL scorer ny omsætningsmotor

Bogtitler som 'Skønne forførelser', 'Fuld af overraskelser' og 'Fortidens dæmoner' fra det canadiske forlag Harlequin sælger hvert år i cirka 450.000 eksemplarer i danske kiosker. Hidtil har Aller Media haft udgiverrettighederne til Forlaget Harlequins produkter på det danske marked, men de overgår per 1. januar 2011 til JSL Media, der er valgt som forlagets nye samarbejdspartner.
Louise Reseke

Bogtitler som 'Skønne forførelser', 'Fuld af overraskelser' og 'Fortidens dæmoner' fra det canadiske forlag Harlequin sælger hvert år i cirka 450.000 eksemplarer i danske kiosker. Hidtil har Aller Media haft udgiverrettighederne til Forlaget Harlequins produkter på det danske marked, men de overgår per 1. januar 2011 til JSL Media, der er valgt som forlagets nye samarbejdspartner.

"Det er en sund og fornuftig forretning, der giver overskud i dag, og som vi mener, vi kan få mere ud af - og det mener Harlequin måske også," siger adm. direktør Jesper Sehested Lund, JSL Media, der især har kig på eksponeringen på salgsstederne, distributionen og sortimentet, når det gælder om at styrke salget.

"Generelt har sortimentet været meget ensartet i Danmark i forhold til i Sverige og Norge - både hvad angår genrer og målgruppe. Jeg tror, der er mere at hente med et mere varieret udbud," siger Jesper Sehested Lund.

Bærende ben i forretningen
JSL Medias forretning har hidtil været koncentreret om magasinudgivelser som Vi med hund, Jagt, Vildt & Våben, BådNyt, Mad & Venner og GolfMagasinet. Fremover kommer det billede til at ændre sig. Fremover bliver den lyserøde litteratur det andet bærende og sandsynligvis også stærkeste ben i JSL Media.

"Det passer godt ind i vores forretning, fordi det er et marked, som ikke er særlig konjunkturfølsomt og afhængig af op- og nedgang på annoncemarkedet som magasinudgivelser. Derfor vil den nye gren have en stabiliserende effekt på den øvrige forretning," siger Jesper Sehested Lund.

Han vil ikke ind på, hvor stort indtjeningspotentialet er i den nye aftale, men den nye gren vil kunne sende den samlede omsætning i huset op på 50 mio. kr. årligt - hvis huset samtidig når en omsætning på magasinudgivelserne årligt på min. 30 mio. kr., som Jesper Sehested Lund estimerer.

To ekstra medarbejdere
JSL Media regner med at ansætte to ekstra medarbejdere, der alene skal have fokus på udgivelse og salg af Harlequins romaner. Heraf skal den ene medarbejder alene stå for salget over for kiosker og dagligvarekæder, og her ser Jesper Sehested Lund også god mulighed for synergi med den øvrige udgiverforretning.

"Det vil give os bedre muligheder for at præsentere vores magasinudgivelser for forhandlerne også," siger Jesper Sehested Lund.

Forlaget Harlequin er en del af den børsnoterede canadiske mediekoncern, Torstar, med en årlig omsætning på ca. otte mia. kr. Harlequin solgte i 2009 135 mio. bøger på verdensplan inden for genrene kærlighed og krimi.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også