Medieomsætning steg med fem procent

I første halvår 2010 er de samlede annonceinvesteringer øget med fem procent i forhold til samme periode 2009.
Per Fanefjord Laursen

Der er godt nyt på annoncemarkedet og for mediebranchen, skriver Børsen.

I første halvår 2010 er de samlede annonceinvesteringer øget med fem procent i forhold til samme periode 2009 - godt hjulpet af en fremgang i tv-annoncering på seks procent og en 24 procents vækst i online-annoncering.

Det viser den seneste status fra Danske Reklame- og Relations Bureauer (DRRB)

Online gør dermed påny kraftig indhug i annoncekronerne. I det forgangne halvår tilrak online hver femte mediekrone - mod hver 10. for to år siden.

Lille trøst til aviser
Dagbladenes omsætning ligger i index 95, hvilket vidner om en opbremsning i avisernes stejle indtægtsfald, der langt fra kun skyldes recessionen. En lille trøst set i lyset af at næsten en tredjedel af avisernes annoncekroner er forsvundet siden 2008.

Prognose tror på fem procent
Direktør Ulrik Thagesen, Mediacom, er godt tilfreds, hvis tendensen holder, og der er udsigt til en fem procents vækst resten af året. I 2009 faldt den totale annoncering med 17 procent.

Branchens største mediebureaugruppe, GroupM, som Mediacom er del af, siger i en prognose, at mediemarkedet vil vokse med 4,9 procent i 2010.

Vokser mediebranchen med fem procent i 2010, er branchens omsætning - bortset fra online - fortsat kriseramt og under 2008-niveau, lyder det fra DRRB’s direktør Bjørn Karsholdt.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også