Tvillinge-breaket: De vandt online-slaget

Nyheden om den kommende kongelige tvillingefødsel sendte nettrafikken op over en kam. Se og Hør og Billedbladet lå som forventeligt helt i væksttoppen fulgt af TV 2 og - måske mere overraskende Kristeligt Dagblad.

Nyheden om den kommende kongelige tvillingefødsel sendte nettrafikken op over en kam. Se og Hør og Billedbladet lå som forventeligt helt i væksttoppen fulgt af TV 2 og - måske mere overraskende Kristeligt Dagblad.

Det konkluderer rapporten "Kongelige breaking news flytter online trafik", der er udarbejdet af new media-konsulent og tidligere FDIM-direktør, Jon Lund. Rapporten er udarbejdet på baggrund af en analyse af FDIM's realtime-tal og lister de 25 hurtigst voksende sites efter tvillinge-breaket i fredag d. 6. august.

Se og Hør slår Billedbladet
Da Kongehuset kl. 15 udsendte pressemeddelelsen om kronprinseparrets kunne Se og Hør notere 59,6 procent flere besøg end på en normal fredag eftermiddag, mens Billedbladet måtte nøjes med en besøgsvækst på 50,7 procent. Dermed kaprede de to sites hhv. første- og andenpladsen på top 25 over de hurtigst voksende redaktionelle sites i kølvandet på den kongelige pressemeddelelse.

Ekstra nyhedsbrev trak Kristeligt Dagblad op
Det var ikke kun ugebladene, der kapitaliserede på nyheden. Tredjepladsen på listen gik således til tv2.dk, der med deres VIP- gossip underside i flere år har dyrket de kendte, og formåede at trække besøgstallet på hele tv2.dk 19,9 procent i vejret.

Men også kristeligtdagblad.dk formåede at udnytte nyheden til sin fordel. Hjulpet af en ekstraudgave af nyhedsbrevet kunne sitet notere 18,4 procent flere besøg og dermed opnå en fjerdeplads på top 25-listen - og en første plads på vækstbarometret, hvis man udelukker kigger på dagbladenes sites. Med en 8,1 procents besøgsvækst kom Århus Stiftstidendes 'stiften.dk' ind på listens femteplads.

Snapshottet af, hvordan en kongelig nyhed påvirker det danske internetlandskab dokumenterer, at det royale stof virker som trafik-driver og flytter kliks - i hvert fald på kort sigt. Og den viser, at sladderkortet kan spilles af mange forskellige typer sites, hvis bare det spilles rigtigt.

Top 25
Listen over de første 10 sites på top 25-listen over sites med størst vækst i besøgstallene er her - se rapporten for den fulde top 25.

1. seoghoer.dk - 46.600 besøg, vækst 59,6 %
2. billedbladet.dk - 29.600 besøg, vækst 50,6 %
3. tv2.dk - 347.800 besøg, vækst 19,9 %
4. kristeligt-dagblad.dk - 5.500 besøg, vækst 18,4 %
5. stiften.dk - 6.300 besøg, vækst 8,1 %
6. lokalavisen.dk, 14.700 besøg, vækst 7,8 %
7. berlingske.dk, 72.300 besøg, vækst 7,4 %
8. information.dk, 8.200 besøg, vækst 7,2 %
9. bt.dk, 236.900 besøg, vækst 5,8 %
10. epn.dk, 48.200 besøg, vækst 4,8 %

Sites med størst vækst i antallet af estimerede besøg, fredag den 6. juli 15.00-23.59. Bearbejdede tal fra FDIM realtime/Gemius.

Hele rapporten "Kongelige breaking news flytter online trafik" kan downloades gratis af Mediawatch-abonnenter herunder.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også