North Media opjusterer med 40 mio. kr.

North Media A/S, der bl.a. udgiver Søndagsavisen og Helsingør Dagblad og driver distributionsforretningen Forbruger-Kontakt, fik en varm velkomst blandt aktiehandlende til morgen i kølvandet på offentliggørelsen af koncernens halvårsregnskab.
Louise Reseke

North Media A/S, der bl.a. udgiver Søndagsavisen og Helsingør Dagblad og driver distributionsforretningen Forbruger-Kontakt, fik en varm velkomst blandt aktiehandlende til morgen i kølvandet på offentliggørelsen af koncernens halvårsregnskab.

Resultat af primær drift (EBIT) før særlige poster blev 50,2 mio. kr. i 1. halvår 2010 mod minus 13,4 mio. kr. i 1. halvår 2009 - en markant forbedring, der får koncernen til at opjustere forventningerne til årsresultatetet 2010 (EBIT) fra 55-65 mio. kr. til 90-110 mio. kr.

Baggrunden for den positive udvikling er ifølge regnskabsmeddelelsen omsætningsvækst og omkostningsreduktioner, og det er især printforretningen, udgivelser og distribution, der driver væksten, mens online fortsætter med at trække ned.

North Media udgiver på print Søndagsavisen, Helsingør Dagblad og Nordsjællands avis og driver distributionsforretningen Forbruger-Kontakt. Nettoomsætningen for printsegmentet steg otte pct. fra 475,1 mio. kr. i første halvår 2009 til 518,9 mio. kr. i første halvår 2010. Resultatet af primær drift steg imidlertid procentuelt langt mere fra 18,8 mio. kr. i første halvår 2009 til 78,1 mio. kr. i første halvår 2010 - en forbedring på lige knap 60 mio. kr.

Mens printområdet udviser mere end gode takter hænger online-aktiviterne stadig økonomisk - ikke mindst på grund af det fortsat lavmælte jobmarked. North Media driver på nettet jobportalerne ofir.dk og matchwork.com samt sondagsavisen.dk, boligportal.dk og det nye lokalia.dk.

Samlet set har omsætningen online været på 37,1 mio. kr. i første halvår 2010 - på linje med samme periode sidste år. Driftsresultatet er dog dykket betydeligt til minus 26,9 mio. kr. mod minus 19,7 mio. kr. i første halvår 2009. Ud over det stadigt svigtende jobmarked nævnes udviklings- og etableringsomkostningerne til det nystartede hyperlokale netmedie Lokalia, der endnu ikke tjener penge, som baggrund for resultatet, der betegnes som skuffende.

Koncernen har imidlertid forventinger om, at jobmarkedet retter sig og har derfor "valgt at fortsætte med et relativt højt aktivitetsniveau", lyder det i meddelelsen. Samtidig er ledelsen af datterselskabet Kandidathuset A/S, der sælger stillingsannoncer til Søndagsavisen og Ofir, blevet udskiftet - og bestyrelsesformand Richard Bunck er indsat som adm. dir. i selskabet.

North Media aktien fik en forrygende handelsstart til morgen i kurs 50 og ligger i skrivende stund i kurs 46, men aktien i juli måned har svinget i spændet kurs 39-41.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også