Optakt til betalingsmur skræmmer læserne væk

The Times’ forløber for betalingsmuren, "registreringsmuren", har halveret antallet af læsere på avisens hjemmeside.
Christian Grunert Pedersen

OPDATERET. Siden de Murdoch-kontrollerede aviser The Times og Sunday Times indførte en forløber for brugerbetaling på deres onlineindhold, har det været mere end vanskeligt at tiltrække læsere. Avisernes brugerandele blandt de britiske aviser på nettet er faldet til 1,81 procent fra 4,37 procent, siden man introducerede forløbere, der betyder, at man skal registrere sig som bruger for at få adgang til stoffet.

Ifølge paidContent har det dog heller ikke gavnet de gratis alternativer, som man ellers skulle tro.

Guardian.co.uk fik ganske vist 132.642 flere læsere, og Mail Online gik frem med 457.499 læsere. Til gengæld gik Telegraph.co.uk tilbage med 167.880, samtidig med at The Indenpendent.co.uk tabte 84.475 og Mirror Group Digital mistede 56.917 læsere.

”Eftersom man tvang brugerne til at registrere sig for at se indholdet, tabte The Times også markedsandele, men det har tydeligvis ikke været en katastrofe og næsten ikke gavnet rivalerne,” siger manden bag undersøgelsen, Robin Goad til paidContent.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også