Lav medievækst de næste fem år

Det værste er overstået, vurderer Pricewaterhouse, der spår en afdæmpet årlig vækst i de næste fem år på 2,7 procent.
Per Fanefjord Laursen

Revisions- og konsulentvirksomheden PricewaterhouseCoopers (PWC) vurderer i sin nye rapport, "Global Entertainment and media Outlook", at det danske mediemarked vokser med én procent i år og to procent i 2011, skriver Børsen Mediemarked.

PWC vurderer i rapporten, at den gennemsnitlige årlige vækst i de næste fem år vil ligge på 2,7 procent i den danske medie- og underholdnings-branche. Noget lavere end det europæiske gennemsnit på 3,6 procent.

PWC er således knap så optimistisk som Aegis-direktør Lars Bo Jeppesen, der forleden på Mediawatch forudså lille vækst i år og en nydelig 5-10 procent vækst i 2011, men de er dog enige om, at bunden er nået og passeret.

Aviser står svagt
Årsagen til de lave danske vækstprognoser er, at den danske mediebranche er i ringere stand end f.eks. de nordiske naboer, vurderer Henrik Schultz fra Argo Securities i Oslo. Den danske branche har ikke været gennem den samme konsolideringsproces som de andre nordiske lande. Særligt de danske aviser står dårligt rustet.

Danske aviser har tabt fodfæste, og det danske marked er på vej til en mediestruktur, der mere ligner andre markeder, hvor aviserne har en mindre rolle, siger han.

PWC opererer - imodsætning til mediabureauerne - med en større medieøkonomi på 50 mia. kr., fordi man inddrager elementer som abonnementsindtægter, bredbåndsabonnementer og biografbilletter i udregningerne.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også