Jubii fik underskud på 16 mio.

2009 var - som ventet - endnu et underskudsår for Jubii, men portalen tror stadig på, at omlægningen af forretningen vil bringe portalen i plus i 2010.
Ole Enggaard

En konstant nedtur med stigende underskud og faldende brugertal var en skidt start for eks-Goviral direktør, Henrik Busch, da han overtog roret i marts 2009 efter Peter Lundsgaard, der med andre investorer købte den synkende skude ved indgangen til 2009.

”Sidste år var et udfordrende år, hvor vi ryddede op i forretningen samtidig med, at konjunkturerne var hårde. Men vi kan se de positive effekter nu, hvor vi har leveret overskud de første måneder af året, og vi forventer et positivt resultat for hele 2010,” siger Henrik Busch.

Jubii afsluttede 2009 med et underskud på 15,9 mio. kr. Omsætningen blev reduceret med 60 pct., fra 34,3 mio. kr. i 2008 til 13,8 mio. kr. i 2009. I 2010 forventer Henrik Busch sorte tal på bundlinjen - et overskud på mellem tre og fem mio. kr.

Dermed blev det minus på 25 mio. kr., som 2008-regnskabet bød på ikke halveret, som Henrik Busch satsede - men forventningen om plus i 2010 er intakt.

Partnerskaber og 'behavioral' vejen frem

Jubii.dk blev relanceret i november sidste år med partnerskaber med blandt andre Facebook, Google og Bilzonen - og den nye strategiplan indebærer netop et farvel til dyrt, egenproduceret indhold på portalen til fordel for et tæt samarbejde og indlejring af indhold fra andre populære sites, som Jubii samarbejder med.

Internetportalen og mediehuset satser samtidig stærkt på behavioral targeting på tværs af deres sites. Det er Yahoo-teknologi, der ligger bag Jubii’s cookie-tracking af brugerne til optimering af bannerplacering. En strategi, som annoncørerne i stigende grad efterspørger for bedre effekt.

”Jubii er en af de spillere, der er længst fremme på ’behavioral targeting’, der betyder, at annoncørerne kan ramme deres målgruppe meget præcist ud fra viden om brugernes adfærdsmønstre på nettet. Det giver uanede muligheder, og Jubii går forrest i at udforske dem. Jeg er overbevist om, at en vigtig del af kimen for virksomhedens fremtidige vækst ligger her,” forklarer Henrik Busch.

Trafikken stiger
Det var Jubii’s tidligere direktør, Peter Lundgaard, der i dag er formand for bestyrelsen, der i januar 2009 købte Jubii ud af amerikanske Lycos i et management buy-out sammen med investorerne Jens Jacobsen og brødrene Morten og Jacob Elk, tidligere Creuna, og Skype-stifter Janus Friis.

Jubii A/S varetager reklamesalget på Jubii.dk og en række større sites, blandt dem QXL.dk, DMI.dk, news.dk og connery.dk.

Trafikken til Jubii er stigende - ifølge tal fra FDIM havde jubii.dk 651.961 unikke brugere i april 2010 mod 499.067 samme måned sidste år, en stigning på 30 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også