Norsk P4 melder sig som FM4-ansøger

Modern Times Group planlægger at lade koncernens succerige norske radio, P4, søge den ledige danske koncession i efteråret, erfarer Mediawatch.

Få dage efter medieforligets indgåelse, og uden koncessionsbetingelser, er MTG-ledelsen dog ikke helt klar til at tone rent flag.Det er Kalle Lisberg, chefredaktør og adm. direktør P4 Radio, der skal arbejde med projektet.
Per Fanefjord Laursen

Modern Times Group planlægger at lade koncernens succerige norske radio, P4, søge den ledige danske koncession i efteråret, erfarer Mediawatch.

Få dage efter medieforligets indgåelse, og uden koncessionsbetingelser, er MTG-ledelsen dog ikke helt klar til at tone rent flag.

Det er Kalle Lisberg, chefredaktør og adm. direktør P4 Radio, der skal arbejde med projektet.

Kan du bekræfte, at P4 Norge vil deltage i skønhedskonkurrencen om at drive en landsdækkende ikke-kommerciel radiostation i Danmark på FM4 sendenettet?

”Vi har ikke besluttet det endnu. P4 er jo en del af Modern Times Group AB, og hvorvidt vi skal engagere os i radio i Danmark, er i første omgang op til den danske MTG-chef, Jørgen Madsen,” siger Kalle Lisberg, chefredaktør og adm. direktør P4 Radio.

Der er ingen tvivl om, at Jørgen Madsen har noteret sig sammenfaldet af begivenheder – at den danske kulturminister ønsker et monpolbrud og midt i intense medieforhandlinger fremhæver MTG’s radiostation i Norge.

”Vi kigger på udbudsmaterialet, når det kommer. Det er naturligt, når vi jo allerede i dag laver radio med public service krav i Norge,” siger Jørgen Madsen.

Bred pop
P4 Norge er den norske radiokanal, som kulturminister Per Stig Møller henviser til som inspiration for hans licensfinansierede radioprojekt. Hans reference går ikke på at kopiere den 100 procent kommercielle P4, som flere medier fremstiller det, men kun på, at man kan godt få lyttersucces ved at kombinere musik i en programflade, hvor der også bringes seriøse nyheder, aktualitet, debat og kultur.

Først efter sommerferien bliver mediemarkedet klogere på de faktiske udbudsbetingelser for den nye danske radio. Det er værd at erindre sig, at fundamentet i P4s lyttersucces gennem 18 år står på et nøje udvalgt flow af meget bred popmusik.

”Helt klart, og det er lytterne som bestemmer musikken på P4 – gennem løbende tests og research. Det er meget demokratisk. Men vi har også niche-programmer, hvor vi spiller jazz, klassisk og folkemusikk m.m. Mit råd til de danske politikere er at lade stationen selv bestemme sin musikprofil, for det giver journalistikken de mest optimale vilkår,” siger Kalle Lisberg.

Helt ny siuation
MTG-cheferne vil ikke kommentere på, hvorvidt P4 Norge kun byder, hvis koncessionsbetingelserne nogenlunde ligner dem, der gælder for P4 i Norge - eller om udbudssituationen slet ikke kan sammenlignes, da man i Danmark skal byde på det licensbeløb, man kan producere radioen til.

Høj share
P4 Norge et ejet af TV3s moderselskab – MTG – og har siden 1992 udfordret NRK Radio med primært bred popmusik – kombineret med nyheder, debat og aktualitetsprogrammer.

P4 Norge repræsenter det slagskraftige monopolbrud, som norske politikere gennemførte for næsten 20 år siden. Hele ti år før danske politikere tog fat på samme grad af medieliberalisering.

Det er en radio med visse programforpligtelser, som er Norges næstmest aflyttede radio, idet radioen tiltrækker 22 procent af al lytning.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også